SOCIAL RESPONSIBILITY AS A COMPONENT OF ENSURING THE ORGANIZATION’S COMPETITIVENESS

Authors

  • A. S. Shcherbakova National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • O. Yu. Suduk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve2202122

Keywords:

social responsibility, competitiveness, organization, management, innovation, competitive advantages, enterprise, start-up.

Abstract

In the article, it has been grounded that social responsibility is related to the organization’s competitiveness. The main approaches to defining the concept of «social responsibility» have been analyzed. It is established that the concept of «social responsibility» has different interpretations in various scientific papers, legislation, and regulations and in essence, covers the multifaceted business’ aspects. The article proves that competitiveness is influenced by technical and economic, commercial and regulatory factors of the enterprise. The authors propose a set of motivational factors for social responsibility’ implementing at the enterprise. It is grounded that efforts to promoting the socially responsible steps are profitable, efficient; on the one hand, they increase profits, and on the other – enrich the company with new strategic competencies.

Author Biographies

A. S. Shcherbakova, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics (Ph.D.), Associate Professor

O. Yu. Suduk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Agricultural Sciences (Ph.D.), Associate Professor

References

Кириченко О. М., Мігдальський А. В. Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5428 (дата звернення: 25.05.2021).

Green Paper Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. Brussels, 2001. URL: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/site/en/com/2001/com2001_0366en01.pdf (дата звернення: 25.05.2021).

Волосковець Н. Ю. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств як основа інноваційного розвитку сучасної економіки. Наукові праці КНТУ. Економічні науки. 2010. Вип. 17. С. 125–131.

Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : монографія / Колот А. М., Грішнова О. А. та ін. Київ : КНЕУ. 2011. 504 с.

Гончарова С. Ю., Водницька Н. В. Критерії оцінки соціально відповідального бізнесу. Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. 2008. № 2(27). С. 188–190.

Буян О. Я. Підходи до оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності підприємств в Україні. Вісник Дніпропетровського університету. Сер. Економіка. 2012. Вип. 6 (2). С. 159–165.

Лупак Р. Л. Соціальна відповідальність як складова забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2016. № 2. С. 98–103.

Downloads

Published

2020-06-25

Issue

Section

Статьи