СУБ'ЄКТИ СУСПІЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ В ЄВРОПІ ТА УКРАЇНІ: АДАПТАЦІЯ КРИТЕРІЇВ ДО ДІЯЛЬНОСТІ БУДІВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА ЇХ ОБЛІКОВИХ СИСТЕМ

Автор(и)

  • O. V. Pavelko Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне
  • O. V. Zinkevych Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне
  • B. F. Shyrko Надслучанський інститут Національного університету водного господарства та природокористування, м. Березне

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve4202119

Ключові слова:

суб'єкти суспільного інтересу, критерії, визначення, будівельне підприємство, діяльність.

Анотація

У статті досліджено економічну сутність поняття «суб'єкт суспільного інтересу». Проаналізовано визначення вимог щодо їх функціонування. Проведено огляд суб'єктів суспільного інтересу у країнах-членах ЄС, Ісландії та Норвегії. Проаналізовано вимоги до ведення бухгалтерського обліку та складання звітності будівельних організацій суспільного інтересу, визначені законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-XIV. Встановлено результати Реформи аудиту 2014 року у вигляді більш гармонізованих та скорочених визначень суб'єктів суспільного  інтересу, які застосовуються по всій Європі.Ідентифіковано найістотніші зміни до визначення суб'єктів суспільного інтересу на національному рівні: для узгодження з Директивою про аудит 2014 року визначення суб’єктів суспільного інтересу було розширено в Німеччині, Словенії, Швеції та Великобританії; у Литві визначення суб'єктів суспільного інтересу було значно розширено, щоб охопити інші визначені організації; у Хорватії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Словаччині та Іспанії значно скорочено національні визначення суб’єктів суспільного інтересу. Досліджено характеристики сучасного неоінституціоналізму, за умов якого функціонують будівельні підприємства. Визначено, що на будівельних підприємствах правила реальної облікової практикивстановлюються внутрішніми середовищами, основними чинниками цієї системи регулювання облікових процесів, у тому числі обліковоюполітикою, внутрішньою організаційною структурою бізнесу, мотивами поведінки співробітників і зацікавлених сторін. Нині, в умовахнеоінституціоналізму, будівельні підприємства можуть самостійно формулювати умови ведення бізнесу, регулювати чисельністьпрацівників, розширювати чи, навпаки, обґрунтовувати масштаби управління та обсяги діяльності.Встановлено, що будівельні підприємства вважаються суб’єктами суспільного інтересу, якщо вони є емітентами цінних паперів, цінні папери яких допущені до торгів на фондових біржах або щодо цінних паперів яких здійснено публічну пропозицію чи належать до категорії великих підприємств. З’ясовано, що оскільки будівництво характеризується значною кількістю ризиків, не рідко має проблеми з фінансуванням та недосконалістю існуючої нормативно-правової бази, часто спостерігається низька платоспроможність замовників, будівельні підприємства за умови їх відповідності вимогам Закону України № 996-XIV можна трактувати суб’єктами підвищеного  суспільного інтересу.

Біографії авторів

O. V. Pavelko, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

д.е.н., професор

O. V. Zinkevych, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

к.е.н., доцент

B. F. Shyrko, Надслучанський інститут Національного університету водного господарства та природокористування, м. Березне

к.е.н., доцент

Посилання

Норт Д. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки / пер. з англ. І. Дзюб. Київ : Основи, 2000. 198 с.

Commission Recommendation of 16 May 2002 2002/590/EC «Statutory Auditor’s Independence in the EU: A Set of Fundamental Principles». URL: http://eurlex.europa.net/LexUriServ/LexUriServ.do (дата звернення: 19.12.2021).

Regulation (EU) No 537/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on specific requirements regarding statutory audit of public-interest entities and repealing Commission Decision 2005/909/EC. URL: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent (дата звернення: 19.12.2021).

Directive 2014/56/EU of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 amending Directive 2006/43/EC on statutory audits of annual accounts and consolidated accounts. URL: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=celex%3A32014L0056 (дата звернення: 19.12.2021).

Regulation (EU) No 537/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on specific requirements regarding statutory audit of public-interest entities and repealing Commission Decision 2005/909/EC. URL: http://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32014R0537 (дата звернення: 19.12.2021).

The application date of the 2014 Audit Regulation and the transposition deadline of the 2014 Audit Directive have not yet been set for Iceland, Liechtenstein and Norway.

Definition of Public Interest Entities (PIEs) in Europe. 2014. URL: https://www.accountancyeurope.eu/publications/fee-survey-on-the-pie-definitionsapplicable-in-european-countries (дата звернення: 19.12.2021).

Definition of Public Interest Entities in Europe. State of play after the implementation of the 2014 Audit Reform URL: https://www.accountancyeurope.eu/wp-content/uploads/171130-

Publication-Definition-of-Public-Interest-Entities-in-Europe_1.pdf (дата звернення: 19.12.2021).

Pavelko O., Antoniuk O., Lazaryshyna I., Los Z. Indicators of effectiveness in the sustainable development field of construction companies: evidence of Ukraine. IOP Conference Series. Earth and Environmental Science : International Conference on Environmental Sustainability in Natural Resources Management, 15–16 October 2021, Odesa, Ukraine, 2021. Vol. 915. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/915/1/012026/meta (дата звернення: 19.12.2021).

Construction development and its impact on the construction enterprises financial results / Olha Pavelko, Inna Lazaryshyna, Liudmyla Dukhnovska, Svitlana Sharova, Tetіana Oliіnyk, Iryna Donenko. Estudios de Economía Aplicada. 2021. Vol 39. No 3 URL: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/article/view/4719/4619 (дата звернення: 19.12.2021).

On Accounting and Financial Reporting in Ukraine: the Law of Ukraine № 996-XIV of 16.07.1999. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text (дата звернення: 19.12.2021).

Pavelko O. V. Evaluation, calculation, documentation: influence of accounting method elements on financial results accounting of building companies. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Сер. Економічні науки. 2019. Вип. 1 (85). С. 142–153. URL: http://ep3.nuwm.edu.ua/16147 (дата звернення: 19.12.2021).

Павелко О. В. Фінансові результати основної діяльності будівельних підприємств: організаційно-методологічні засади обліку : монографія. Рівне : НУВГП, 2020. 604 с. URL: http://ep3.nuwm.edu.ua/20055 (дата звернення: 19.12.2021).

Improving accounting and analysis of innovative costs. / Larysa Ivanchenkova, Larysa Skliar, Olha Pavelko etc. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering. 2019. Vol. 9. Iss. 1. P. 4003–4009. URL: https://www.ijitee.org/wp-content/uploads/papers/v9i1/A5253119119.pdf (дата звернення: 19.12.2021).

Motivational Component of National Corporate Social Responsibility: Funding, Accounting and Reporting Aspects / O. Osadcha, O. Pavelko, J. Nakonieczny etc. International Journal of Business and Society. Vol. 21. No. 3, 2020, P. 1012–1032. URL: https://publisher.unimas.my/ojs/index.php/IJBS/article/view/3308 (дата звернення: 19.12.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Номер

Розділ

Статьи