РОЗВИТОК МЕТОДИКИ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ НАДАННЯ КОНСУЛЬТАЦІЙНИХ ТА АУДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve220202Ключові слова:
професійна діяльність, аудиторські послуги, неаудиторські послуги.Анотація
Статтю присвячено науковій проблематиці формування аудиторських послуг (відмінних від аудиту та завдань з надання впевненості) в Україні, що особливо актуалізується в період кризи, за впливу зовнішніх чинників, таких як пандемія. У статті розглядається надійність та якість роботи аудиторських фірм в умовах кризи для задоволення вимог клієнтів. Розглянуто питання якості надання аудиторських послуг. Дослідженням встановлено наступні проблемні питання у розвитку аудиторських послуг: 1) неоднозначність термінологічного апарату; 2) наявність різних підходів до оцінки результуючих показників аудиторської послуги; 3) наявність можливої необізнаності представника клієнта з результатами виконання послуги, що вимагатиме від аудитора прийняття власних рішень (суджень) та ініціатив з ідентифікації результуючих показників; 4) визначення вимог до аудиторської послуги передбачає участь певних користувачів, що може супроводжуватись низьким рівнем обізнаності та компетентності з боку користувача (замовника); 5) ускладнення процесу ідентифікації предмету аудиторської послуги, що збільшує ймовірність відмови від завдання у зв’язку з підвищеним ризиком її неякісного виконання; 6) значний обсяг застосування професійного судження аудитора в процесі виконання аудиторської послуги.При цьому аудитору потрібно визначати критерії з врахуванням різних точок зору науковців, теоретиків та практиків, особливо при виконанні таких аудиторських послуг, щодо яких відсутні орієнтири у нормативних документах. Посилаючись на матеріали попередніх досліджень, автор робить висновки, що характеристики деяких послуг взаємодіють один з одним, що додатково підтверджує гіпотезу про можливість узагальнення певних характеристик на рівні певних завдань та їх подання в стандартах або інших документах. Пропонується встановити критерії на рівні стандартизації для оцінки надійності та якості виконання аудиторських послуг. Надання гарантій якості супутніх та інших аудиторських послуг має ґрунтуватися на концепції, яка визначатиме теоретичне забезпечення контролю якості роботи аудиторів (аудиторських фірм) при виконанні супутніх та інших послуг професійної аудиторської діяльності для теоретичної підтримку і практичну реалізацію. Матеріал статті допомагає визначити вектори розвитку нормативно-правової бази аудиторських послуг на національному рівні.Посилання
Bigus J., Zimmermann R.-C. (2008) Non-audit fees, market leaders and concentration in the German audit market: a descriptive analysis. International journal of Auditing. V. 12, № 3. P. 159–179. DOI: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1099-1123.2008.00378.x.
Alexeyeva I., Stanstom T. The impact of the global financial crisis on audit and nonaudit fees: evidence from Sweden. Managerial Auditing Journal. V. 30, № 4-5. P. 302–323. URL: https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/MAJ-04-2014-1025 (Accessed: 22.05.2020).
Antoniuk O., Chyzhevska L., Semenushina N. Legal regulation and trends of audit services: what are the differences (evidence of Ukraine). Independent Journal of Management & Production (Web of Science). 2019. Volume 10, Issue 7 (Special Edition PDATU, 2019). Web of Science. P. 673–686. DOI : http://dx.doi.org/10.14807/.
Ellen Goldstein. Accounting for cloud computing: What you need to know. URL: https://www.journalofaccountancy.com/news/2020/jan/accounting-for-cloudcomputing-22531.html (Accessed: 22.05.2020).
Antonyuk E. Diversification of audit services as a way to improve the effectiveness of auditing company. International Journal of New Economics and Social Sciences. Poland, Swinoujscie. 2016. № 1 (3). Р. 55–63. URL: https://ijoness.com/resources/html/cms/MAINPAGE (Accessed: 22.05.2020)
Antonyuk E. Issues and proposals for the improvement of standartization of audit services. International Journal of New Economics and Social Sciences. Poland, Swinoujscie. 2015. № 2 (2). Р. 114–119. URL: https://ijoness.com/resources/html/-cms/MAINPAGE (Accessed: 22.05.2020).