ВЖИВАНІ АВТОМОБІЛІ У ПРОСТОРОВІЙ ЕКОНОМІЧНІЙ МОБІЛЬНОСТІ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Людмила Безтелесна Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне https://orcid.org/0000-0002-0262-9334
  • Сергій Стахнюк Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне https://orcid.org/0009-0002-9014-1167
  • Іван Брелюс Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне https://orcid.org/0009-0008-0640-0941
  • Богдан Лютко Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне https://orcid.org/0009-0005-6951-4338

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve320241

Ключові слова:

економічна просторова мобільність, населення, вживані автомобілі, вік автомобіля, неформальна зайнятість

Анотація

Розкрито суть, важливість та фактори, що обумовлюють просторову економічну мобільність населення України. Для реалізації економічної мобільності населення користується автомобільним транспортом як громадським, так і приватним. Окреслено  проблеми, що супроводжують надання населенню транспортних послуг приватними перевізниками. Доведено, що відбувається скорочення попиту як зі сторони споживачів транспортних послуг, так звуження пропозиції їх надавачами. Зазначено, що ринок автомобільних транспортних послуг незалежно від сектору функціонування (приватного чи громадського) потребує як насичення транспортними засобами, так їх оновлення. Проведення дослідження ілюструє, що цей процес відбувається в Україні переважно  рахунок ввезення вживаних автомобілів. Наведено динаміку кількості ввезення автомобілів в Україну впродовж 2019–2022 рр., їх віку та марки. Доведено, що хоча відбувається зростання віку ввезених вживаних авто в Україну, проте вони не погіршують безпеку руху і все ж таки омолоджують внутрішній автомобільний парк. Відображено привабливість у населення марок легкових автомобілів як на внутрішньому ринку, так і завезених з кордону в 2021 році. Проаналізовано рівень забезпечення автомобілями у розрахунку на 1000 осіб населення в Україні та інших країнах світу. Встановлено, що Україна в рази відстає за цим критерієм від європейських країн, а тим більше від США. Зроблено припущення, що низький ціновий сегмент вживаних авто робить їх доступними для придбання переважно сільським населенням, але й у міського існує ця потреба. Зважаючи на появу нового феномену в світі «нова нормальність», який ілюструється зростанням обсягів неформальної зайнятості переважно в сільського населення аніж міського. Це обумовлено як процесами  сезонності виробництва у сільському господарстві, так і розмірами підприємств. Саме участь у неформальній зайнятості вимагає просторової мобільності населення, яку воно реалізує шляхом придбання вживаних авто, завезених в Україну. 

Біографії авторів

Людмила Безтелесна, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

д.е.н., професор

Сергій Стахнюк, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

здобувач вищої освіти третього (освітньо-наукового) рівня

Іван Брелюс, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

здобувач вищої освіти третього (освітньо-наукового) рівня

Богдан Лютко, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

здобувач вищої освіти третього (освітньо-наукового) рівня

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Номер

Розділ

Статьи