PECULIARITIES OF RECREATIONAL LAND USE
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve420212Keywords:
recreational land, easement, superficies, landscape, purpose.Abstract
The article considers the peculiarities of the use of recreational lands. The legal basis for the use of recreational lands is analyzed in detail. It is noted that a number of legislative acts have been adopted regulating relations in the field of formation, preservation and rational use of recreational lands on the basis of sustainable development of Ukraine. Legislative aspects of integrated management of the country's recreational potential are implemented in accordance with the current Land Code. The essence of the concept of recreational areas and the order of their use are revealed. The issue of providing land plots for recreational facilities has been studied. It is noted that land plots of state and communal ownership are provided for ownership and use for placement of recreational facilities by the decision of the executive authorities or local governments in the manner prescribed by the Land Code. Recreational lands can be used in general and special order. The general use of recreational lands is provided by citizens free of charge to meet the needs of recreation, tourism, sports and cultural and entertainment activities.Recreational lands of general use include lands occupied by parks, squares, boulevards, sports grounds, and other recreational facilities. By way of special use, recreational lands are provided for the placement of recreational facilities (rest homes, boarding houses, yacht clubs, stationary and tent tourist and health camps, other similar facilities) for the purpose of conducting economic activities related to operation. such lands, other natural resources in accordance with their intended purpose. Special use of recreational lands is provided for a fee. Also, the use of recreational land can be carried out on the basis ofland easement. In order to ensure the rational use and protection of recreational lands in the surrounding areas, if necessary, protection zones should be created.The size and regime of protection zones should be determined in accordance with the purpose of the lands on which such zones are created, taking into account the nature of economic activity in the surrounding areas and the results of assessment of its impact on the environment.Construction of industrial and other facilities, development of economic activity, which may lead to a negative impact on recreational lands, should not be allowed in protected areas. The assessment of such impact is determined by the results of ecological expertise It is emphasized that an important task is to improve the regime of use of recreational lands, the priority of which should be to grant special status to particularly valuable of them.References
Анісімова Н. О. Земельне право України. К. : Юрінком Інтер, 2004. С. 164–170.
Хумарова Н. І. Екологічні цільові програми у системі державного регулювання природокористування. Екологізація економіки як інструмент сталого розвитку в умовах конкурентного середовища. Львів : НЛТУУ. 2005. Вип. 15.6. С. 187–194.
Марич Х. М. Органи державного управління рекреаційними територіями та їх компетенції. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2016. № 845. С. 124–131.
Добряк Д. С. Землеустрій – наукова основа раціонального використання та охорони земельних ресурсів. Землеустрій і кадастр. 2006. № 1. С. 10–16.
Третяк А. Стан та шляхи розвитку земельних відносин і системи землекористування в аграрному комплексі України. Землевпорядний вісник. 2008. № 6. С. 4–14.
Бондар Л. О. Правовий режим земель рекреаційного призначення. Право. № 11. С. 34–44.
Шморгун Л. Г. Державне управління землями рекреаційного призначення та його соціально-культурне значення. Формування ринкових відносин в Україні. 2016. № 1. С. 34–38.
Слюсарчук О. П. Застосування принципів сталого розвитку в державному управлінні рекреаційнотуристичною сферою. Державне управління: теорія та практика. 2014. № 2. С. 27–33.