MODERN BUSINESS MANAGEMENT: ASSESSMENT OF DIFFERENCES BETWEEN THE TQM CONCEPT AND INTERNATIONAL STANDARDS
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve2202121Keywords:
business management, TQM concept, international standards, ISO 9001, 2015, quality management system, expert assessment, integrated assessment, weighting.Abstract
The article considers the issues of ensuring the economic growth of the country, the competitive position of domestic businesses in international markets. Emphasis is placed on Ukraine’s integration into the European Economic Community, WTO membership and strict requirements for trade in international markets. It is established that the basis of successful modern business is quality management as one of the key functions of management, business management, the main means of achieving and maintaining the competitiveness of the enterprise in any field of activity. The advantages and disadvantages of business management according to the concept of TQM (total quality management) and international standards are considered. It was found that the TQM concept, unlike the international ISO 9000 series standards, is not limited to strict requirements, but provides managers with a wide range of specific approaches and methods to meet the requirements set by the ISO 9000 series standards. quality. An integrated assessment of differences in management according to the TQM concept and international standards, using a 5-point scale and weights. The conducted research and integrated assessment of differences according to the TQM concept and international standards of the ISO 9000 series testify to the priority of the latter. It is proved that achieving the goals of any enterprise significantly depends on the implementation of international standards ISO 9000 series. Today it is the key to successful business management, competitiveness of companies, achieving key business goals and guaranteeing consumers the proper quality of goods, services (works). It is substantiated that modern approaches and methods of business management are inextricably linked with the creation of a holistic and effective quality management system in accordance with the requirements of the international standard ISO 9001:2015.References
Орлова К. Є. Управління бізнесом : підручник. Житомир : Державний університет «Житомирська політехніка», 2019. 319 с.
Бондаренко С. М., Строкач І. А. Особливості використання соціально-орієнтованої концепції загального управління якістю TQM в Україні. Технології та дизайн. 2014. № 1 (10). URL: https://knutd.edu.ua/publications/pdf/TD/2014-1/7.pdf (дата звернення: 25.05.2021).
Капінос Г. І., Ларіонова К. Л., Липчак М. І. Проблеми та перспективи впровадження концепції загального менеджменту якості (TQM) на вітчизняних підприємствах в умовах євроінтеграції. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 4. С. 100–105.
Траченко Л. А. Застосування соціально-орієнтованої концепції загального управління якістю на підприємствах сфери інжинірингових послуг. Підприємництво і торгівля : зб. наук. праць / редакц. кол.: Куцик П. О., Апопій В. В., Семак Б. Б. та ін. 2019. Вип. 25. С. 99–105.
Прокопів Ю. В. Міжнародні стандарти якості в Україні та їх важливість в управлінні організацією. Young Scientist. 2015. № 11(26). С. 81–85.
Лазоренко Т. В., Голуб М. О. Економічні аспекти застосування сучасних концепцій менеджменту на вітчизняних підприємствах. Економіка та управління підприємствами. 2019. Вип. 1 (18). С. 139–143.
Маркова С. В., Чкан А. С., Олійник О. М. Управлінські підходи до формування системи менеджменту якості підприємства засобами розвитку персоналу та самоменеджменту. Актуальні проблеми економіки. 2014. № 7 (157). С. 194–201.
Янковець Т. М., Лазарєва М. О. Сучасні концепції менеджменту: закордонний досвід. Інформаційно-аналітичне забезпечення ефективності діяльності підприємств у контексті економічної безпеки в умовах інтеграції з ЄС : матеріали Міжнародної науково-практичної інтернетконференції, 27 травня 2016 р., м. Київ. К. : КНУТД, 2016. С. 205–207.