MARKETING DISTRIBUTION POLICY OF INNOVATIVE PRODUCTS AT THE INDUSTRIAL ENTERPRISES

Authors

  • S. V. Kovalchuk Khmel’nickiy National University, Khmelnytskyi
  • L. V. Dybchuk Khmel’nickiy National University, Khmelnytskyi

Keywords:

distribution, marketing distribution policy, innovative activities, innovative products, distribution of innovative products at industrial enterprises.

Abstract

The purpose of the article is to form the theoretical and methodological foundations for the definition and implementation of marketing tools in the field of innovative products distribution of industrial enterprises. The article is focused on the following tasks: to form theoretical and methodical approaches to the definition of the marketing distribution policy of industrial products; to determine the peculiarities of marketing tools implementation in the field of innovative industrial products distribution. It is determined that the marketing distribution of industrial products differs from the distribution of consumer goods with the following characteristics: the end users of industrial products are, as a rule, not individuals, but legal persons (consumer organizations); retail trade and its attributes are not commonly used; direct sales channels are commonly used; the number of transactions is smaller and the volume of orders is bigger; independent channel members tend to specialize in certain commodities and, as a consequence, are more skilled; individual channel participants tend to specialize in certain types of products and, as a consequence, have a better expertise level; highly qualified specialists are involved in service and support; relations between the channel’s participants are of a long-term nature. The study of the peculiarities of implementation the marketing distribution policy of industrial enterprises’ innovative products allowed to form the following conclusions: suppliers choose the distribution system of goods or services that ensure the achievement of the goals of innovative activities; a large number of factors are taken into account for choosing a distribution system, but the main ones are cost optimization and time optimization for the production and implementation of innovative products; to ensure an effective marketing distribution of innovative products, an adequate strategy must be formed; the interaction of participants in the marketing distribution process of innovative products is based on modern partnership strategies, which are based on different forms and ways of their integration.

Author Biographies

S. V. Kovalchuk, Khmel’nickiy National University, Khmelnytskyi

Doctor of Economics, Professor

L. V. Dybchuk, Khmel’nickiy National University, Khmelnytskyi

Candidate of Economics (Ph.D.), Associate Professor

References

Башук Т. О. Аналіз потенціалу збутового ланцюга через поділ функцій дистрибуції на різних рівнях мережі. Механізм регулювання економіки. Розділ 2. Маркетинг інновацій. 2007. № 4. С. 151–154.

Добровольська К. А., Ковальчук С. В. Дистрибутивна політика роздрібного торговельного підприємства: теоретико-методичний підхід. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2016. № 5. Т. 2. С. 120–125.

Маркетинг : навчальний посібник / С. В. Ковальчук, В. Л. Карпенко, Л. М. Коваль, Р. В. Бойко, Л. А. Бичікова та ін. ; за ред. доктора екон. наук Ковальчук С. В. Львів : Новий Світ-2000, 2017. 679 с.

Лозинський В. Т., Міщук І. П. Формування сучасних систем дистрибуції товарів: проблеми теорії і практики. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Логістика : зб. наук.

праць / відповідальний редактор Є. В. Крикавський. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2010. № 690. С. 95–103.

Bashuk T. O. Analiz potentsialu zbutovoho lantsiuha cherez podil funktsii dystrybutsii na riznykh rivniakh merezhi. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky. Rozdil 2. Marketynh innovatsii. 2007. № 4. S. 151–154.

Dobrovolska K. A., Kovalchuk S. V. Dystrybutyvna polityka rozdribnoho torhovelnoho pidpryiemstva: teoretyko-metodychnyi pidkhid. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 2016. № 5. T. 2. S. 120–125.

Marketynh : navchalnyi posibnyk / S. V. Kovalchuk, V. L. Karpenko, L. M. Koval, R. V. Boiko, L. A. Bychikova ta in. ; za red. doktora ekon. nauk Kovalchuk S. V. Lviv : Novyi Svit-2000, 2017. 679 s.

Lozynskyi V. T., Mishchuk I. P. Formuvannia suchasnykh system dystrybutsii tovariv: problemy teorii i praktyky. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Lohistyka : zb. nauk. prats / vidpovidalnyi redaktor Ye. V. Krykavskyi. Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2010. № 690. S. 95–103.

Issue

Section

Статьи