FINANCIAL MONITORING OF BUSINESS ENTITIES UNDER THE MARTIAL LAW CONDITIONS

Authors

  • N. B. Kushnir National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • T. L. Adamchuk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • D. S. Tsaruk SSU Rivne Technical Vocational College of National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve320228

Keywords:

financial monitoring, financial security, risk-oriented approach, digitalization of the economy, information economy.

Abstract

The article examines aspects of financial monitoring as a component of national economic and financial security. Considerable attention was paid to modern trends observed in the field of digitalization and informatization of the economy, and the relationship between the information environment of the enterprise and the activities of financial monitoring entities was determined.It is noted that financial monitoring in Ukraine is carried out at two levels: primary and state. The importance of the primary financial monitoring entities functions are characterized. The changes in the legislation in the financial monitoring field, which were introduced in connection with the declaration of martial law, were identified. It is stated that the entities of the primary monitoring should continue to exercise the enhanced control over financial transactions in modern conditions.The article states that the rapid rate of growth of information arrays  contributes to the «shading» of financial transactions and hinders the operational monitoring of activities that may be related to money laundering and terrorist financing. The enumeration of operational and strategic analysis criteria for financial monitoring of financial operations, which was expanded under martial law conditions, is given. The list of suspicious financial transactions proposed by FinCEN and the U.S. Department of Commerce’s Bureau of Industry and Security Urge was provided. The number of materials on violations of financial monitoring legislation and the amounts of suspicious transactions that were discovered during the period of martial law in Ukraine is indicated.The national method of financial monitoring is developed in accordance with the  standards and recommendations of the Financial Action Task Force on Money  Laundering. So, the principles of the risk-oriented approach, which is used in the detection of suspicious financial transactions that may finance terrorist activities, are considered.

Author Biographies

N. B. Kushnir, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics (Ph.D.), Professor

T. L. Adamchuk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Senior Lecturer

D. S. Tsaruk, SSU Rivne Technical Vocational College of National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Lecturer

References

Пушак Я. Я., Трушкіна Н. В. Сутність поняття «фінансовий моніторинг» у контексті забезпечення національної безпеки. Вісник економічної науки України. 2021. № 2 (41). С. 197–203.

Смагло О. В. Функціонування системи фінансового моніторингу в Україні. Економіка та суспільство. 2021. № 26. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/jurnal/article/view/341/326. (дата звернення: 05.09.2022).

Сова О. Ю., Завадська О. О. Місце фінансового моніторингу в системі банківського нагляду. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2020. № 1(5). С. 56–67.

Рекуненко І. І. Особливості формування та застосування системи фінансового моніторингу в Eкраїні. Вісник СумДУ. Сер. Економіка. 2020. № 1. С. 104–117.

Хмелюк А. А. Фінансовий моніторинг: суб’єкти та об’єкти в Україні. Науковий вісник Національного університету ДПС України (економіка, право). Фінанси, грошовий обіг і кредит. 2014. № 1(64). С. 174–180.

Опендатабот – сервіс моніторингу даних підприємств. URL: https://opendatabot.ua (дата звернення: 10.09.2022).

FATF, International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism and Proliferation. URL: https://www.fatfgafi.org/media/fatf/documents/recommendations/pdfs/FATF%20Recommendations%202012.pdf. (дата звернення: 10.09.2022).

Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення : Закон України від 06.12.2022 р. № 361-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text. (дата звернення: 10.09.2022).

Державна служба фінансового моніторингу України : офіційний сайт. URL: https://fiu.gov.ua/ (дата звернення: 05.09.2022).

Рекомендації Американського агентства боротьби з фінансовими злочинами (FinCEN) та Бюро промисловості та безпеки Міністерства торгівлі США щодо виявлення підозрілих операцій. URL: https://www.fincen.gov/sites/default/files/2022-06/FinCEN%20and%20Bis%FINAL.pdf (дата звернення: 10.09.2022).

Published

2022-09-30

Issue

Section

Статьи