TYPES OF TOURING AND TOUR OPERATORS ON THE UKRAINIAN MARKET

Authors

  • N. B. Kushnir National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • S. I. Korotun National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • O. P. Korotun National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve2201811

Keywords:

outgoing operator, presentative and representative tour operators, flyers, no-flyers, incamination.

Abstract

The article deals with the types of touring and tour operators that arerepresented on the Ukrainian market, their definitions and featuresare given. The purpose of the article is to determine the types oftouring and tour operators represented on the Ukrainian market. Theobject of research is the process of functioning of the tourist market ofUkraine, and the subject is touring activity as a component of thetourist market. The peculiarities of work directions for outs, incomes and insider operators are considered. There is given classification of international tour operators such as flyers (absolute and relative) and non-flyers. Representative and representative forms of cooperation of outgoing tour operators with foreign resorts are demonstrated. The is given dynamics of tourist flows in Ukraine for 2000-2017. Particular attention is paid to the development of inside touring, as an important priority of the development of the national tourism market. The proposed direction of the strategy for insider tour operators in maintaining market positions and getting the most possible profit in the conditions of competition on the tourist market.

Author Biographies

N. B. Kushnir, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics (Ph.D.), Professor

S. I. Korotun, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Geographical Sciences (Ph.D.), Associate Professor

O. P. Korotun, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Senior Lecturer

References

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 15.11.2018).

Про туризм : Закон України від 15.09.1995 р. № 324/95. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80. (дата звернення: 15.11.2018).

Зорин И. В., Каверина Т. П., Квартальнов В. А. Туризм как вид деятельности. Москва : Финансы и статистика, 2005. 288 с.

Ильина Е. Н. Туроперейтинг. Организация деятельности :

учебник. Москва : ФИС, 2007. 480 с.

Кифяк В. Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці : Книги-ХХІ, 2003. 300 с. URL:

http://tourlib.net/books_ukr/kyfjak.htm. (дата звернення: 15.11.2018).

Коротун С. І., Конарівська О. Б. Особливості формування комунікаційної політики на підприємствах готельного господарства в сучасних умовах. Сучасні проблеми та шляхи економічного розвитку підприємств та індустрії туризму в Україні : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції викладачів, молодих вчених і студентів, 18 травня 2018 р. Дніпро : ДГУ, 2018. С.

–122.

Коротун С. І., Коротун О. П. Напрями розвитку внутрішнього тури-

зму в Рівненській області. Сучасні проблеми та шляхи економічного розвитку підприємств та індустрії туризму в Україні : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції викладачів, молодих вчених і студентів, 18 травня 2018 р. Дніпро : ДГУ, 2018. С. 87–90.

Коротун С. І., Коротун О. П. Стратегічне управління та стратегія розвитку туризму в регіоні. Забутий континент. Штетлі Волині. Історія, культура, особистості, перспективи розвитку туризму :

мат-ли міжнар. наук.-практ. конф. Рівне. 20 берез. 2015 р. Рівне : Волин. обереги, 2015. С. 39–43.

Кусков A. C., Голубева В. Л. Туроперейтинг : учебник. Москва : Форум, 2009. 400 с.

Любіцева О. О. Методика розробки турів : навч. посібн. Kиїв : Альтерпрес, 2003. 104 с.

Любіцева О. О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти). 3-е вид. Київ : Альтпрес, 2005. 253 с.

Мальська М. П., Антонюк Н. В., Ганич Н. М. Міжнародний туризм і сфера послуг : підручник. Kиїв : Знання, 2008. 661 с.

Погасій С.О., Тонкошкур М. В. Технологія туристської діяльності. Харків : ХНАМГ, 2012. 153 с.

Попов В. А., Миланов М. В., Дорошенко А. К. Анализ и разработка алгоритмической модели туроператора. Радіоелектронні і комп’ютерні системи. 2014. № 1 (65). С. 170–174.

Пуцентейло П. Р. Економіка і організація туристично-готельного

підприємництва : навч. посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 344 с.

What is the Definition of a Tour Operator? URL: http://www.ask.com/

question/what-is-the-definition-of-a-tour-operator. (дата звернення:

11.2018).

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (data zvernennia: 15.11.2018).

Pro turyzm : Zakon Ukrainy vid 15.09.1995 r.

№ 324/95. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-

%D0%B2%D1%80. (data zvernennia: 15.11.2018).

Zorіn І. V., Kaverіna T. P., Kvartalnov V. A. Turіzm kak vіd deiatelnostі. Moskva : Fynansу і statіstіka, 2005. 288 s.

Іlіna E. N. Turopereitіnh. Orhanіzatsіia deiatelnostі : uchebnіk.

Moskva : FYS, 2007. 480 s.

Kyfiak V. F. Orhanizatsiia turystychnoi diialnosti v Ukraini. Chernivtsi : Knyhy-KhKhI, 2003. 300 s. URL:

http://tourlib.net/books_ukr/kyfjak.htm. (data zvernennia: 15.11.2018). 6. Korotun S. I., Konarivska O. B. Osoblyvosti formuvannia komunikatsiinoi polityky na pidpryiemstvakh hotelnoho hospodarstva v suchasnykh umovakh. Suchasni problemy ta shliakhy ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstv ta industrii turyzmu v Ukraini : materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii vykladachiv, molodykh vchenykh i studentiv, 18 travnia 2018 r. Dnipro : DHU, 2018. S. 119–122.

Korotun S. I., Korotun O. P. Napriamy rozvytku vnutrishnoho turyzmu v Rivnenskii oblasti. Suchasni problemy ta shliakhy ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstv ta industrii turyzmu v Ukraini : materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii vykladachiv, molodykh vchenykh i studentiv, 18 travnia 2018 r. Dnipro : DHU, 2018. S. 87–

Korotun S. I., Korotun O. P. Stratehichne upravlinnia ta stratehiia

rozvytku turyzmu v rehioni. Zabutyi kontynent. Shtetli Volyni. Istoriia, kultura, osobystosti, perspektyvy rozvytku turyzmu : matly mizhnar. nauk.-prakt. konf. Rivne. 20 berez. 2015 r. Rivne : Volyn. oberehy, 2015. S. 39–43.

Kuskov A. C., Holubeva V. L. Turopereitynh : uchebnyk. Moskva : Forum, 2009. 400 s.

Liubitseva O. O. Metodyka rozrobky turiv : navch. posibn. Kyiv : Alterpres, 2003. 104 s.

Liubitseva O. O. Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi

aspekty). 3-e vyd. Kyiv : Altpres, 2005. 253 s.

Malska M. P., Antoniuk N. V., Hanych N. M. Mizhnarodnyi turyzm i sfera posluh : pidruchnyk. Kyiv : Znannia, 2008. 661 s.

Pohasii S.O., Tonkoshkur M. V. Tekhnolohiia turystskoi diialnosti. Kharkiv : KhNAMH, 2012. 153 s.

Popov V. A., Mіlanov M. V., Doroshenko A. K. Analіz і razrabotka alhorіtmіcheskoi modelі turoperatora. Radioelektronni i kompiuterni systemy. 2014. № 1 (65). S. 170–174.

Putsenteilo P. R. Ekonomika i orhanizatsiia turystychnohotelnoho

pidpryiemnytstva : navch. posibnyk. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2007. 344 s.

What is the Definition of a Tour Operator? URL: http://www.ask.com/

question/what-is-the-definition-of-a-tour-operator. (data zvernennia:

11.2018).

Issue

Section

Статьи