ЕКОНОМІЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ АСОРТИМЕНТНОГО ПОРТФЕЛЯ В ДОСЛІДЖЕННІ ТОВАРООБОРОТУ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve4202111Ключові слова:
асортиментна політика, асортиментний портфель, реструктуризація асортиментного портфеля, економічне обґрунтування структури асортименту товарів, товарооборот торговельного підприємства, товарний асортимент.Анотація
Досліджено теоретичні та методичні основи асортиментної політики торговельного підприємства. Запропоноване авторське трактування поняття реструктуризації асортиментного портфеля торговельного підприємства. За розробленим алгоритмом дослідження здійснений ретроспективний аналіз асортиментної політики підприємства; використовуючи суміщений АВС- та XYZ-аналіз проаналізована структура асортиментного (товарного) портфеля підприємства. Розглянута динаміка обсягу товарообороту і факторів, що на нього впливають. Проведене оцінювання результативності асортиментної політики торговельного підприємства. За результатами аналізу запропоновані та обґрунтовані господарські рішення щодо вдосконалення асортиментного портфеля торговельного підприємства з урахуванням його специфіки. Визначені цільові параметри реструктуризації асортиментного портфеля, а саме: максимізація товарообороту, мінімізація операційних витрат, мінімізація кредиторської заборгованості і підвищення її оборотності. На підставі розрахунків виконане оцінювання очікуваних результативних показників діяльності торговельного підприємства. Обґрунтовані пропозиції можуть бути використані в практичній діяльності підприємств торгівлі.Посилання
Мазаракі А. А., Лігоненко Л. О., Ушакова Н. М. Економіка торговельного підприємства : підручник. Київ : Хрещатик, 1999. 800 с.
Опельбаум Ш. В. Организация советской кооперативной торговли. Москва : Экономика, 1974. 375 с.
Дихтль Е., Хершген Г. Практический маркетинг. М. : Высшая школа. Инфра-М, 1996. 256 с.
Котлер Ф. Основы маркетинга. М. : Прогресс, 1990. 734 с.
Халявина М. Л. Ассортиментная политика предприятия: анализ основных взглядов. Научный журнал КубГАУ. 2012. № 84 (10). URL: http://ej.kubagro.ru/2012/10/pdf/01.pdf. (дата звернення: 20.12.2021).
Гончар Л. А., Холодова О. Ю. Управління асортиментом і якістю товарів як підсистема торговельного підприємства. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/torgovl....va.html (дата звернення: 20.12.2021).
Асортимент товарів. URL: https://studopedia.su/5_28614_tema-asortimenttovariv.html (дата звернення: 20.12.2021).
Сахненко А. С. Аналіз асортиментного портфеля на прикладі підприємства м’ясопереробної галузі. Глобальні та національні проблеми економіки. Вип. 10. С. 486–490. URL: http://globalnational.in.ua/archive/10-2016/101.pdf (дата звернення: 20.12.2021).
Василиха Н. В. Асортиментна політика – важливий інструмент товарної політики торговельного підприємства. URL: http://economyandsociety.in.ua/journal/19_ukr/144.pdf (дата звернення: 20.12.2021).
Федоряк Р. М., Андрійчук А. О. Проблемні питання формування асортиментної політики торговельних підприємств. URL: http://irbisnbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64 (дата звернення: 20.12.2021).
Характеристика методів дослідження товарного асортименту підприємства. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/market/4358-kharakteristika-metodivdoslidzhennya-tovarnogo-asortimentu-pidpriemstva.html (дата звернення: 20.12.2021).
ABC-аналіз. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ABC-%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7 (дата звернення: 20.12.2021).
ABC – аналіз та XYZ – аналіз і їх значення при визначенні логістичної стратегії управління запасами. URL: https://pidruchniki.com/1292052250933/logistika/abc_analiz_xy_analiz_znachennya_pri_viznachenni_logistichnoyi_strategiyi_upravlinnya_zapasami (дата звернення: 20.12.2021).
Костриченко В. М., Шандалюк І. О. Кількісна інтерпретація цілей
реструктуризації асортиментного портфеля торговельного підприємства. Перспективи розвитку обліку, контролю та фінансів в умовах інтеграційних і глобалізаційних процесів : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної інтернетконференції, 30 жовтня 2020 року / редкол.: Т. Г. Маренич та ін. ХНТУСГ. Х. : «Стильна типографія», 2020. 266 с.
Кузьменко А. В., Киченко А. Р. Удосконалення асортиментної політики підприємства (на прикладі ТОВ «Дифлон»). URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/20_2018_ukr/16.pdf (дата звернення: 20.12.2021).
Куденко К. Методи формування та реалізації асортиментної політики підприємств роздрібної торгівлі. URL: http://oaji.net/articles/2016/3992-1476384022.pdf (дата звернення: 20.12.2021).
Краснокутська Н. С., Ков’ях Т. В. Умови ефективності розвитку торговельного підприємства за рахунок реструктуризації асортименту. Харків : Вид. ХДУХТ, 2012. С. 77–78. URL: http://file:///C:/Users/xtfhn/Downloads/esprstp_2012_2_14%20(1).pdf (дата звернення: 20.12.2021).
Чайка І. В., Плюта М. А. Підвищення обсягу товарообороту як показник ефективності діяльності підприємства. URL: http://www.rusnauka.com/35_NOBG_2013/Economics/10_152216.doc.htm (дата звернення: 20.12.2021).
Жадан М. І., Котова І. В. Мінімізація операційних витрат підприємства на основі факторного аналізу на прикладі товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дом ММК». URL:
http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2018/33.pdf (дата звернення: 20.12.2021).