КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ТУРИЗМУ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve4202010Ключові слова:
туристична галузь, критерії оцінювання якості, туристичні послуги, споживачі туристичних послуг, індекс конкурентоспроможності країн у сфері подорожей і туризму, субіндекс, туристичний профіль.Анотація
У статті, виходячи з розуміння поняття «якість», розроблено теоретичний підхід щодо дослідження особливостей терміну «якість туризму». Використовуючи логіку методики оцінки якості туристичних послуг SERVQUAL (фактичний рівень якості обслуговування складає різницю між очікуваннями та сприйняттям послуг споживачами), запропоновано інструментарій оцінювання якості туризму на рівні країни.Доведено, що для держави є необхідними дві умови забезпечення якості туризму – на рівні окремих туристичних підприємств і на рівні всієї туристичної галузі з метою забезпечення конкурентоспроможності на світовому ринку туристичних послуг. На основі структури субіндексів Індексу конкурентоспроможності країн у сфері подорожей та туризму, визначено фактори, котрі безпосередньо впливають на конкурентоспроможність туристичної галузі: суперництво між конкурентами, нові конкуренти, подібні за своїм складом туристичні послуги або туристичні послуги вищого рівня, постійна зміна уподобань споживачів туристичних послуг стосовно характеристики туристичної послуги, зміна загальної ситуації в країні. З допомогою складових індексу конкурентоспроможності країн з подорожей та туризму здійснено оцінку якості вітчизняного туризму, який відображає загальну оцінку чинників, що сприяють розвитку туристичного бізнесу в країні. Результати проведеного оцінювання дали змогу зробити узагальнення щодо низького стану показників якості туризму з позицій зацікавлених сторін: споживачів туристичних послуг, бізнесу, інвесторів і держави. Проведено групування основних проблем у сфері забезпечення якості туризму, зокрема: інституційні (неефективна діяльність органів державної влади у сфері туризму); політичні (політичні кризи, революції, війни); фінансово-економічні (недостатнє фінансове забезпечення туристичної галузі країни з боку держави, не повною мірою розвинуті фінансові ринки, часті фінансові кризи; високі банківські кредитні ставки, великий податковий тиск на туристичні підприємства тощо). Через визначену проблематику туристична галузь країни не може конкурувати на світовому ринку туристичних послуг і, відповідно, надавати якісні туристичні послуги, здійснювати інноваційну і інвестиційну діяльність у сфері туризму.Посилання
Parasuraman A., Zeithaml V. A. and Berry L. L. SERVQUAL a Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing. Vol. 64 (1), Spring 1988.
World Tourism Organization. UNWTO Quality Support Committee at its sixth meeting, Varadero, Cuba, 9–10 May 2003, UNWTO, Madrid.
This is the UNWTO definition of «Quality of a tourism destination» which was endorsed by the 103 UNWTO Executive Council held in Málaga, Spain, in May 2016, and which has been introduced in the present English version. By the time the Spanish version of this publication was released in 2015 this definition could not be included.
Travel Tourism Competitiveness Report 2013–2019. URL : http://edclub.com.ua/sites/default/files/files/tourism_3.pdf (data zvernennia: 12.11.2020).
Babina N. I. Analiz reitynhu konkurentospromozhnosti krain u haluzi mizhnarodnoho turyzmu. Visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Mykolaiv, 2015. Vyp. 3. S. 33–38.
Uhoda pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta Yevropeiskym Soiuzom, Yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony. Verkhovna rada Ukrainy. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (data zvernennia: 12.11.2020).
Pro ratyfikatsiiu Uhody pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta Yevropeiskym Soiuzom, Yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony : Zakon Ukrainy № 1678-VII vid 16 veresnia 2014 roku. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1678-18#n2 (data zvernennia: 12.11.2020).
Ukraina polipshyla pozytsii u reitynhu pryvablyvosti dlia turystiv. UITT: «UKRAINA – Podorozhi ta Turyzm». URL: http://www.uitt-kiev.com/ukUA/press/news/3177.aspx (data zvernennia: 12.11.2020).
Dorozhnia karta konkurentospromozhnoho rozvytku sfery turyzmu v Ukraini: analitychno-doslidna orhanizatsiia HDC (Hotel & Destination Consulting) za pidtrymky YeBRR. URL : http://www.ntoukraine.org/assets/files/Tourism-Roadmap-HDC-Presentation-UA.pdf (data zvernennia: 12.11.2020).