АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЯК ЕЛЕМЕНТ ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЯКОСТІ – ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • V. S. Soroka Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне
  • A. V. Klimova Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне
  • V. I. Korbutiak Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне
  • S. V. Klimov Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне
  • O. A. Lahodniuk Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve2202222

Ключові слова:

академічна доброчесність, вища освіта, електронні сервіси навчання, заклад вищої освіти, інституційні механізми, моніторинг якості освіти, незалежне оцінювання, опитування здобувачів, освітнє середовище, плагіат, система якості освіти.

Анотація

Поступове входження України до Європейського простору освіти і науки потребує проведення реформ, які активно впроваджуються з 2014 року. Розбудова зовнішньої і внутрішньої систем якості передбачає, зокрема, і розвиток культури нульової терпимості до проявів порушення академічної доброчесності. На рівні держави відбулося  законодавче закріплення правил та норм дотримання академічної доброчесності кожним учасником освітнього процесу, уточнено види порушень академічної доброчесності та відповідальність за її порушення. Враховуючи надання закладам вищої освіти України широкої академічної автономії питання розвитку системи забезпечення академічної доброчесності та розробки інституційних механізмів встановлення відповідальності за її порушення потребує від закладів освіти самостійного створення системи та локальних документів, що унормовують питання побудови власних політик у формуванні  цінностей, традицій, норм та підходів до встановлення відповідальності. У цій статті описано досвід у розбудові політики академічної доброчесностіНаціонального університету водного господарства та природокористування, який є учасником проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» й здійснює напрацювання власної інституційної моделі побудови механізмів дотримання академічноїдоброчесності усіма учасниками освітнього процесу. В основу моделі закладено високий імідж навчання через прозоре оцінювання навчальних досягнень, забезпечення безперешкодного  спілкування «студент – викладач», застосування електронних сервісів та системи антиплагіату в освітньому процесі. Досліджено основні виклики, з якими стикається заклад вищої освіти, та визначено перспективи подальшої розбудови академічної доброчесності як одного з чинників, що формує внутрішню систему якості вищої освіти.

Біографії авторів

V. S. Soroka, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

к.с.-г.н., доцент

A. V. Klimova, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

доктор філософії

V. I. Korbutiak, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

к.т.н., доцент

S. V. Klimov, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

к.т.н., доцент

O. A. Lahodniuk, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

к.т.н., доцент

Посилання

Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики : Міжнарод. благод. фонд / за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ : Таксон, 2016. 234 с. URL: https://www.univer.kharkov.ua/images/redactor/news/2016-09-07/chesnist_osnova_rozvitk_Univers.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

До питання уникнення проблем і помилок у практиках забезпечення академічної доброчесності : лист М-ва освіти і науки України від 20 трав. 2020 р. № 1/9-263. Мво освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/do-pitannya-uniknennyaproblem-i-pomilok-u-praktikah-zabezpechennya-akademichnoyi-dobrochesnosti (дата звернення: 10.05.2022).

Квіт С. М. Академічна доброчесність як запорука суспільного здоров’я. Здоров’я і суспільні виміри в академічному просторі та поза ним : зб. матеріалів доп. учасн. Міжнар. конф., 6 жовт. 2017 р. Вінниця : Вінниц. нац. мед. ун-т ім. М. І. Пирогова, Нац. ун-т «Києво-Могилян. акад.», Маастрихтський унт., 2017. С. 2–3.

Моніторинг інтеграції української системи вищої освіти в Європейський простір вищої освіти та наукового дослідження: моніторинг. дослідж. : / за ред. Т. В. Фінікова, О. І. Шарова. Аналіт. Міжнарод. фонд дослідж. освіт. політики : звіт Міжнарод. благод. фонду. Київ : Таксон, 2014. 144 с. URL: http://kvit.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2015/01/Аналітичний-звіт.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти : вебсайт. URL: https://naqa.gov.ua/ (дата звернення: 10.06.2021).

Опитування. Національний університет водного господарства та природокористування : вебсайт. URL: https://nuwm.edu.ua/sp/opituvannja/ (дата звернення: 10.05.2022).

Про авторське право і суміжні права : Закон України від 23.12.1993 р. № 3792. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12 (дата звернення: 10.05.2022).

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 10.05.2022).

Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015 р. № 848. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19 (дата звернення: 10.05.2022).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145. Голос України. 2017. 27 вер. № 178–179.

Редді М., Джоунз В. Про соціальну модель плагіату. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти : вебсайт. URL: https://naqa.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/05/UKR_TOWARDS_A_SOCIAL_MODEL_OF_PLAGIARISM.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності : затверджено рішенням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 29 жовтня 2019 року. Нац. агентство із забезпечення якості вищої освіти. 2019. 19 с. URL: https://naqa.gov.ua/%d0%b0%d0%ba%d0%b0%d0%b4%d0%b5%d0%bc%d1%96%d1%87%d0%bd%d0%b0-%d0%b4%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%be%d1%87%d0%b5%d1%81%d0%bd%d1%96%d1%81%d1%82%d1%8c/ (дата звернення: 10.05.2022).

Сміт Г., Ріджвей Дж. Чому студенти списують (за їхніми словами та зі слів інших). Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти : вебсайт. URL: https://naqa.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/05/UKR_Why_students_cheat.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Київ : ТОВ «Поліграф плюс», 2015. 32 с.

Фініков Т. В., Терещук В. І. Розвиток систем внутрішнього забезпечення якості в українських закладах вищої освіти. Аналітичний звіт. Київ : Ваіте, 2020. 58 с. URL: http://www.edupolicy.org.ua/_dx/assets/images/Zvit2020-jakost.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Щодо рекомендацій з академічної доброчесності для закладів вищої освіти : лист М-ва освіти і науки України від 23 жов. 2018 р. № 1/9-650 / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/yak-pidtrimatiakademichnu-dobrochesnist-v-universiteti-mon-rozrobilo-ta-nadislalo-na-zvorekomendaciyi-z-akademichnoyi-dobrochesnosti (дата звернення: 10.05.2022).

Сорока В., Лагоднюк О., Клімова А., Корбутяк В., Клімов С. Академічна доброчесність як елемент внутрішньої системи якості. Розбудова внутрішніх систем забезпечення якості в ЗВО України до 10-ї річниці затвердження «Програми заходів із забезпечення якості освіти в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка») : електрон. наук. зб. тез доп. Міжнар. наук.-прак. конф. (21–22 жовт. 2021 р.). К. : ВПЦ «Київський університет», 2021. С. 82–85.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-24

Номер

Розділ

Статьи