ECONOMIC JUSTIFICATION OF THE ASSORTMENT PORTFOLIO IN THE STUDY OF TRADE TURNOVER OF A TRADE ENTERPRISE

Authors

  • N. B. Kushnir National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • V. M. Kostryschenko National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • I. O. Shandalіuk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve4202111

Keywords:

assortment policy, assortment portfolio, restructuring of assortment portfolio, economic substantiation of structure of assortment of goods, turnover of trade enterprise, commodity assortment.

Abstract

Theoretical and methodical bases of assortment policy of the trade enterprise are investigated. The author's interpretation of the concept of restructuring the assortment portfolio of a commercial enterprise as a set of  operations on quantitative and qualitative changes in the set of goods as a result of reduction, expansion, renewal, improvement or harmonization of the range is proposed. An algorithm for studying the assortment policy of a commercial enterprise has been developed, which includes the following stages: analysis of the assortment portfolio; retrospective analysis of the turnover of the enterprise and the factors that affect it; determination of the goals of assortment portfolio restructuring and quantitative interpretation of their parameters; evaluation of the effectiveness of the assortment policy of the enterprise. The analysis of the assortment portfolio was performed according to the following indicators: structure, width, depth, completeness, novelty and rationality of the portfolio. The structure of the assortment (product) portfolio of a specific enterprise is analyzed using a combined ABC and XYZ analysis. The dynamics of the volume of trade and general and specific factors that affect it, in particular, the pricing and marketing policy of the enterprise, the provision of trade in commodity resources, the provision of material and technical base. The evaluation of the effectiveness of the assortment policy of the trading company. Based on the results of the analysis, economic decisions on improving the assortment portfolio of a commercial enterprise taking into account its specifics are proposed andsubstantiated. The target parameters of assortment portfolio restructuring have been determined, namely: maximization of trade turnover, minimization of operating costs, minimization of accounts payable and increase of its turnover. On the basis of calculations the estimation of expected effective indicators of activity of the trading enterprise is executed. Reasonable proposals can be used in the practice of trade enterprises.

Author Biographies

N. B. Kushnir, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics (Ph.D.), Professor

V. M. Kostryschenko, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics (Ph.D.), Associate Professor

I. O. Shandalіuk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Master

References

Мазаракі А. А., Лігоненко Л. О., Ушакова Н. М. Економіка торговельного підприємства : підручник. Київ : Хрещатик, 1999. 800 с.

Опельбаум Ш. В. Организация советской кооперативной торговли. Москва : Экономика, 1974. 375 с.

Дихтль Е., Хершген Г. Практический маркетинг. М. : Высшая школа. Инфра-М, 1996. 256 с.

Котлер Ф. Основы маркетинга. М. : Прогресс, 1990. 734 с.

Халявина М. Л. Ассортиментная политика предприятия: анализ основных взглядов. Научный журнал КубГАУ. 2012. № 84 (10). URL: http://ej.kubagro.ru/2012/10/pdf/01.pdf. (дата звернення: 20.12.2021).

Гончар Л. А., Холодова О. Ю. Управління асортиментом і якістю товарів як підсистема торговельного підприємства. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/torgovl....va.html (дата звернення: 20.12.2021).

Асортимент товарів. URL: https://studopedia.su/5_28614_tema-asortimenttovariv.html (дата звернення: 20.12.2021).

Сахненко А. С. Аналіз асортиментного портфеля на прикладі підприємства м’ясопереробної галузі. Глобальні та національні проблеми економіки. Вип. 10. С. 486–490. URL: http://globalnational.in.ua/archive/10-2016/101.pdf (дата звернення: 20.12.2021).

Василиха Н. В. Асортиментна політика – важливий інструмент товарної політики торговельного підприємства. URL: http://economyandsociety.in.ua/journal/19_ukr/144.pdf (дата звернення: 20.12.2021).

Федоряк Р. М., Андрійчук А. О. Проблемні питання формування асортиментної політики торговельних підприємств. URL: http://irbisnbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64 (дата звернення: 20.12.2021).

Характеристика методів дослідження товарного асортименту підприємства. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/market/4358-kharakteristika-metodivdoslidzhennya-tovarnogo-asortimentu-pidpriemstva.html (дата звернення: 20.12.2021).

ABC-аналіз. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ABC-%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7 (дата звернення: 20.12.2021).

ABC – аналіз та XYZ – аналіз і їх значення при визначенні логістичної стратегії управління запасами. URL: https://pidruchniki.com/1292052250933/logistika/abc_analiz_xy_analiz_znachennya_pri_viznachenni_logistichnoyi_strategiyi_upravlinnya_zapasami (дата звернення: 20.12.2021).

Костриченко В. М., Шандалюк І. О. Кількісна інтерпретація цілей

реструктуризації асортиментного портфеля торговельного підприємства. Перспективи розвитку обліку, контролю та фінансів в умовах інтеграційних і глобалізаційних процесів : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної інтернетконференції, 30 жовтня 2020 року / редкол.: Т. Г. Маренич та ін. ХНТУСГ. Х. : «Стильна типографія», 2020. 266 с.

Кузьменко А. В., Киченко А. Р. Удосконалення асортиментної політики підприємства (на прикладі ТОВ «Дифлон»). URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/20_2018_ukr/16.pdf (дата звернення: 20.12.2021).

Куденко К. Методи формування та реалізації асортиментної політики підприємств роздрібної торгівлі. URL: http://oaji.net/articles/2016/3992-1476384022.pdf (дата звернення: 20.12.2021).

Краснокутська Н. С., Ков’ях Т. В. Умови ефективності розвитку торговельного підприємства за рахунок реструктуризації асортименту. Харків : Вид. ХДУХТ, 2012. С. 77–78. URL: http://file:///C:/Users/xtfhn/Downloads/esprstp_2012_2_14%20(1).pdf (дата звернення: 20.12.2021).

Чайка І. В., Плюта М. А. Підвищення обсягу товарообороту як показник ефективності діяльності підприємства. URL: http://www.rusnauka.com/35_NOBG_2013/Economics/10_152216.doc.htm (дата звернення: 20.12.2021).

Жадан М. І., Котова І. В. Мінімізація операційних витрат підприємства на основі факторного аналізу на прикладі товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дом ММК». URL:

http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/9_2018/33.pdf (дата звернення: 20.12.2021).

Published

2021-12-29

Issue

Section

Статьи