ROLE AND FEATURES OF MARKETING IN THE SPHERE OF TRAVEL SERVICES
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve420189Keywords:
tourism, tourism services market, marketing, demand, supply, promotion, tourism services, tourism marketing.Abstract
The article is devoted to the study of foreign and domestic experience in the development of tourism marketing, identifies the main trends in the field of general modern marketing. Analyzed approaches to the definition of "marketing tourism services" by domestic and foreign scientists. This made it possible to draw conclusions that the provisions of modern marketing can be applied in tourism and determine the features of these provisions in the field of tourism services, namely: a significant dependence of the implementation of a tourist product on the place and time of receipt, the elasticity of demand, a subjective assessment of the quality of services, as well as differences in service, seasonality, personal opinion of consumers, etc.References
Академия рынка : маркетинг. / А. Дайан, Ф. Буккерель, П. Ланкар и др. / пер. с фр. Москва : Экономика, 1993. 572 с., C. 288.
Кифяк В. Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці : Зелена Буковина, 2003. 312 с., C. 189.
Котлер Ф., Боуен Дж., Мейкенз Дж. Маркетинг. Гостеприимство и туризм : учебник / пер. с англ. Москва : ЮНИТИ, 1998. 787 с., C. 16.
Кудла Н. Є. Маркетинг туристичних послуг. Київ : Знання, 2011. 351 с.
Любіцева О. О. Ринок туристичних послуг. Київ : Альтерпрес, 2005. 436 с.
Правик Ю. М. Маркетинг туризму : підручник. Київ : Знання, 2008. 303 с., С. 71.
Ринки туристичних послуг: стан і тенденції розвитку : монографія / за заг. ред. професора В. Г. Герасименко. Одеса : Астропринт, 2013. 334 с.
Тєлєтов О. С., Косолап Н. Є. Особливості та перспективи маркетингу туристичних послуг в Україні. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 1. С. 21–34.
Roth P. Touristik Marketing. Aufl. München : Vahlen, 1995. 210 s.
Seitz E., Wolf J. Tourismusmanagement und – marketing. Landsberg / Lech, 1991. 219 s.
Будя О. П., Вертелєва О. В. Інноваційні напрямки розвитку маркетингу в сфері туризму і гостинності. Зовнішня торгівля : право та економіка. 2008. № 6. С. 142–149.
Дурович А. П. Маркетинг туризма. Минск : Финансы, учет. Аудит, 2010. 320 с.
Бурдонос Л. І. Особливості маркетингу туристичних підприємств в Україні. Економічний вісник університету. 2013. Вип. 20(1). С. 48–53.
REFERENCES:
Akademіia rуnka : marketіnh. / A. Daian, F. Bukkerel, P. Lankar і dr. / per. s fr. Moskva : Еkonomіka, 1993. 572 s., C. 288.
Kyfiak V. F. Orhanizatsiia turystychnoi diialnosti v Ukraini. Chernivtsi : Zelena Bukovyna, 2003. 312 s., C. 189.
Kotler F., Bouen Dzh., Meikenz Dzh. Marketіnh. Hosteprііmstvo і turіzm : uchebnіk / per. s anhl. Moskva : YuNІTІ, 1998. 787 s., C. 16.
Kudla N. Ye. Marketynh turystychnykh posluh. Kyiv : Znannia, 2011. 351 s.
Liubitseva O. O. Rynok turystychnykh posluh. Kyiv : Alterpres, 2005. 436 s.
Pravyk Yu. M. Marketynh turyzmu : pidruchnyk. Kyiv : Znannia, 2008. 303 s., S. 71.
Rynky turystychnykh posluh: stan i tendentsii rozvytku : monohrafiia / za zah. red. profesora V. H. Herasymenko. Odesa : Astroprynt, 2013. 334 s.
Tielietov O. S., Kosolap N. Ye. Osoblyvosti ta perspektyvy marketynhu turystychnykh posluh v Ukraini. Marketynh i menedzhment innovatsii. 2012. № 1. S. 21–34.
Roth P. Touristik Marketing. Aufl. München : Vahlen, 1995. 210 s.
Seitz E., Wolf J. Tourismusmanagement und – marketing. Landsberg / Lech, 1991. 219 s.
Budia O. P., Vertelieva O. V. Innovatsiini napriamky rozvytku marketynhu v sferi turyzmu i hostynnosti. Zovnishnia torhivlia : pravo ta ekonomika. 2008. № 6. S. 142–149.
Durovіch A. P. Marketіnh turіzma. Mynsk : Fіnansу, uchet. Audіt, 2010. 320 s.
Burdonos L. I. Osoblyvosti marketynhu turystychnykh pidpryiemstv v Ukraini. Ekonomichnyi visnyk universytetu. 2013. Vyp. 20(1). S. 48–53.