ORGANIZATIONAL AND MANAGEMENT TRANSFORMATIONS AND INNOVATIONS IN THE PROVISION OF SERVICES IN THE SECONDARY EDUCATION SYSTEM OF UKRAINE

Authors

  • L. I. Beztelesna National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • О. S. Pliashko Rivne State University оf Humanities, Rivne
  • S. V. Fedorenko National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve320223

Keywords:

educational service, secondary education system, transformations, innovations, online school.

Abstract

The existing state mechanism for the implementation of a universal social  guarantee for the population – obtaining educational services in the secondary education system is reflected. The evolution of the mechanism of financing educational services in the secondary education system in the process of decentralization is illustrated. It is proved that the mechanism of state financing of educational services of secondary education provided for the receipt of educational subvention by local authorities and did not stimulate them to significantly reorganize the educational network.The resource potential of the secondary education system of Ukraine in 2020 is given in terms of: number of schools, students, teachers; average class size and teacher workload; expenditures per student by region. The top regions with the highest and lowest cost of education for students in the secondary education system are displayed. It has been proven that while the state and its governing bodies are engaged in optimizing the use of material resources of the secondary education system, it implements innovations in the provision of services in online schools, which are oriented towards taking into account the challenges of the external environment and the wide use of information resources and  technologies, the population's own funds.The range of services and their cost in the online school is given. Comparison of the cost of education for 10 students in a class with the cost in the regions. It is predicted that the further desire of the population to obtain secondary education in online schools with the use of state funds may cause significant organizational and management transformations, namely: the student's free choice of school and disciplines; claim by acquirers from the state for cost compensation;  structural changes in the employment and motivation of teachers, transformation of management in local authorities and educational institutions.

Author Biographies

L. I. Beztelesna, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Doctor of Economics, Professor

О. S. Pliashko, Rivne State University оf Humanities, Rivne

Candidate of Economics (Ph.D.), Associate Professor

S. V. Fedorenko, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Senior Student

References

Безтелесна Л. І. Управління людським розвитком та його фінансове забезпечення в Україні: оцінка і перспективи : монографія / Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне : НУВГП, 2010. 361 с.

Vito Tanzi. Welfare Systems and Their Complexity. Экономическая политика. 2018. № 5. Т. 13. С. 50–65.

Іван Осадчий. Система самооцінювання якості освіти і якості освітньої діяльності в закладі освіти. URL: http://education-ua.org/ua/articles/1410-sistemasamootsinyuvannya-yakosti-osviti-i-yakosti-osvitnoji-diyalnosti-v-zakladi-osviti (дата звернення: 15.08.2022).

Осадчий І. Про освітню послугу, освітнє середовище та партнерство у сфері загальної середньої освіти. URL: http://educationua.org/ua/articles/1314-pro-osvitnyu-poslugu-osvitne-seredovishche-ta-partnerstvou-sferi-zagalnoji-serednoji-osviti (дата звернення: 15.08.2022).

Фесенко О., Якимчикас Є. Тенденції реформування нової української школи в контексті запровадження сучасних методів та підходів в освіті. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2021. № 6. URL:

http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/362 (дата звернення: 15.08.2022).

Редько С. І., Панченко А. Г. Дослідження мотиваційних джерел педагогічних працівників як чинника успіху загальноосвітнього навчального закладу. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33690972.pdf (дата звернення: 15.08.2022).

Безтелесна Л. І., Василів В. Б. Компетенція педагогічних працівників та якість послуг як чинник визначення освітніх субвенцій. Фінанси України. 2020. № 6. С. 117–126.

Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами : Постанова КМУ № 1088 від 27.12.2017 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-formuli-rozpodilu-osvitnoyisubvenciyi-mizh-miscevimi-byudzhetami. (дата звернення: 15.08.2022).

Дешборд: аналіз ефективності видатків на загальну середню освіту / Міністерство фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk/the-reform-of-education. (дата звернення: 15.08.2022).

Видатки на освіту. URL: https://mof.gov.ua/uk/the-reform-ofeducation (дата звернення: 15.08.2022).

Онлайн-школа. URL: https://onlineschool.com.ua/ (дата звернення: 15.08.2022).

Published

2022-09-30

Issue

Section

Статьи