MANAGEMENT MECHANISM FOR ENHANCING THE COMPETITIVENESS OF UNIVERSITIES

Authors

  • L. I. Beztelesna National University of Water and Environmental Engineering

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve320202

Keywords:

competitiveness, university, students, strategy, sociopsychological methods, fluidity, satisfaction, management mechanism, financial losses, differentiation.

Abstract

It is proved that in modern conditions the priority in the mechanism ofcompetitiveness management of the university should belong to  sociopsychological methods, and their successful implementation should be illustrated by students' satisfaction with learning. A student surveyquestionnaire has been developed to assess the overall level of academicsatisfaction at the university.It is proved that the movement of students is a reaction to theimplementation of internal university management. The dynamics ofmovement of students of Ukraine and the USA is analyzed; financial losses of universities and the state from this process are calculated. A methodical approach to increasing the competitiveness of universities is proposed, which involves comparing the coefficients of student turnover and their satisfaction, making appropriate management decisions that will contribute to the implementation of a competitive strategy – management differentiation.The paper presents the essence and factors of ensuring the competitiveness of universities. The state expenses for the activity ofuniversities are reflected, as well as the contingent of students, theirdistribution by regions and forms of education, the cost of one year of study.

Author Biography

L. I. Beztelesna, National University of Water and Environmental Engineering

Doctor of Economics, Professor

References

Бекетов Н. В. Понятие конкурентоспособности и его эволюция. Маркетинг в России и за рубежом. 2007. № 6. С. 83–86.

The Global Competitiveness Report 2014–2015 URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2014-15.pdf (дата звернення: 01.09.2020).

Портер Майкл Е. Стратегія конкуренції. К. : Основи, 1998. 390 с.

Сацик В. І. Ключові фактори становлення конкурентоспроможних університетів. Економіка України. 2013. №5 (618). C. 79–85.

Салми Дж. Создание университетов мирового класса / пер. с англ. М. : Издательство «Весь Мир», 2009. 132 с.

Altbach P. G. The costs and benefits of world-class universities. Academe. 2004. Vol. 90. № 1. Р. 20–23.

Teich A. H. Research Competitiveness and National Science Policy. Strategies for Competitiveness in Academic Research / Hauger J.S. & McEnaney C. eds. Washington, DC : American Association for the Advancement of Science, 2000.

Marginson S. Emerging countries need world-class universities. University World News. № 214. 2012. URL: http://www.universityworldnews.com/article.phpstory=20120320114704953&/query = marginson.

QS World University Rankings: Methodology. URL: https://www.topuniversities.com/subject-rankings/methodology (accessed: 22.08.2020).

Попович Л. О. Аналіз сучасного стану фінансування закладів вищої освіти в Україні. Вісник ОНУ імені І.І. Мечникова. 2018. Вип. 2 (67). Т. 23. С. 37–41.

URL: https://www.mof.gov.ua/uk/the-reform-of-education (дата звернення: 01.09.2020).

Освіта 2015 : iлюстрований збірник від CEDOS. URL: https://www.cedos.org.ua/uk/articles/zvit-osvita-2015 (дата звернення: 01.09.2020).

Як американська освіта економить мільярди доларів завдяки Edtech та чи потрібні нам такі ж складні технологічні рішення? URL: https://ain.ua/2018/06/13/edtech-v-ssha (дата звернення: 01.09.2020).

Портер М. Е. Стратегія конкуренції. Методика аналізу галузей і діяльності конкурентів / пер. з англ. А. Олійник, Р. Скільський. К. : Основи, 1998. 390 с.

Безтелесна Л. І., Василів В. Б. Інтернет-маркетинг як ресурс формування іміджевої політики і конкурентоспроможності університету. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Сер. Економічні науки. 2016. Вип. 3(75). С. 17–29.

Downloads

Issue

Section

Статьи