CURRENT PROBLEMS OF FRАNCHISING DEVELOPMENT IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve320195Keywords:
franchising, franchise, franchisor, franchiseе, franchise relations.Abstract
In the article, the urgent problems of franchising development as analternative instrument of doing business are highlighted. Thesubstance of franchising relationship complexity is covered. The mainfranchising opportunities aim at brand promotion, development ofsustainable business, creation of new jobs and strengthening of thecountry’s economy. The necessity, importance and benefits of business organization on terms of franchising in Ukraine are justified.Ukrainian and the world’s most famous franchisors are mentioned.The development trends of franchising activity in Ukraine areresearched. The analysis of franchising industrial distribution isconducted. The current state and features of franchising market inUkraine, in which domestically produced networks prevail, areconsidered. The attention is focused on the spheres of activity, whichare the most forward-looking for franchise opening. Branchdistribution of innovative franchises is defined. Despite the positivetrend of franchisors increase, the development of franchising inUkraine is slower than in other countries. The level of franchisingpercentage in Ukraine is low compared to foreign figures. The mainfactors, which influence the franchising development under marketconditions, are explored. In addition to legislative another problems,namely economic, organizational and legal, social and psychological,which hinder franchising development, are found. The main directionsof franchising relations intensification in Ukraine are suggested.Thesuccessful franchising development in Ukraine requires Government’sfinancial support, in particular the establishment of tax credit systemfor franchising, stimulation of attracting of not only internal but alsoexternal investment and improvement of legislative framework, whichwould meet the international standards. Franchising development inUkraine will contribute to the creation of new ideas, small andmedium-sized business doing technologies, saturation of market withconsumer goods, consolidation of regional economic security andcreation of conditions for revitalization of innovative activity.References
Романчук К. В., Кирій І. О. Операції франчайзингу: європейський досвід та українські реалії. Ефективна економіка. 2016. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/op=1&z=5302. (дата звернення: 27.09.2019).
Чикуркова А. Д., Ногачевський О. Ф. Франчайзинг: актуальні проблеми розвитку в Україні. Збірник наукових праць Подільського державного аграрно-технічного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 24. Ч. 3. С. 247–254.
Огінок С. В. Франчайзинг як інструмент формування єдиного ринку ЄС : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.02. Львів, 2017. 20 с.
Про франчайзинг. Електронні публікації Franchise Group. URL: http://franchisegroup.com.ua/about-company/franchising/ (дата звернення: 27.09.2019).
Франчайзинговий ринок України сьогодні. Franchising Full Cycle. URL: https://ffc.expert/uk/blog/franchajzingovyj-rynok-ukrainy-segodnya/. (дата звернення: 27.09.2019).
Офіційний сайт франчайзингової групи України. URL: https://franchisegroup.com.ua/ (дата звернення: 27.09.2019).
Попко О. В. Франчайзинг як альтернативний інструмент ефективного ведення бізнесу. Студентський вісник Національного ун-ту водного господарства та природокористування. 2015. Вип. 1 (3). С. 122–125.
Амеліна І. В., Семенець В. В. Перспективи виходу підприємств на світові ринки через франчайзингові мережі. Економіка і регіон. 2017. № 1(62). С. 76–82.
Коломієць А. С. Комерційна концесія як засіб стимулювання операційної діяльності машинобудівних підприємств : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04. Київ, 2015. 23 с.
Тонюк М. О. Франчайзинг як особлива форма організації та функціонування бізнесу в Україні. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 687–689.
Ситник Н. С., Попович Д. В. Розвиток франчайзингу в Україні як складник інвестиційної політики держави.
Бізнес-навігатор. 2018. Вип. 1-2(44). С. 140–144.
REFERENCES:
Romanchuk K. V., Kyrii I. O. Operatsii franchaizynhu: yevropeiskyi dosvid ta ukrainski realii. Efektyvna ekonomika. 2016. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/op=1&z=5302. (data zvernennia: 27.09.2019).
Chykurkova A. D., Nohachevskyi O. F. Franchaizynh: aktualni problemy rozvytku v Ukraini. Zbirnyk naukovykh prats Podilskoho derzhavnoho ahrarno-tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 2016. Vyp. 24. Ch. 3. S. 247–254.
Ohinok S. V. Franchaizynh yak instrument formuvannia yedynoho rynku YeS : avtoref. dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.02. Lviv, 2017. 20 s.
Pro franchaizynh. Elektronni publikatsii Franchise Group. URL: http://franchisegroup.com.ua/about-company/franchising/ (data zvernennia: 27.09.2019).
Franchaizynhovyi rynok Ukrainy sohodni. Franchising Full Cycle. URL: https://ffc.expert/uk/blog/franchajzingovyj-rynok-ukrainy-segodnya/. (data zvernennia: 27.09.2019).
Ofitsiinyi sait franchaizynhovoi hrupy Ukrainy. URL: https://franchisegroup.com.ua/ (data zvernennia: 27.09.2019).
Popko O. V. Franchaizynh yak alternatyvnyi instrument efektyvnoho vedennia biznesu. Studentskyi visnyk Natsionalnoho un-tu vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannia. 2015. Vyp. 1 (3). S. 122–125.
Amelina I. V., Semenets V. V. Perspektyvy vykhodu pidpryiemstv na svitovi rynky cherez franchaizynhovi merezhi. Ekonomika i rehion. 2017. № 1(62). S. 76–82.
Kolomiiets A. S. Komertsiina kontsesiia yak zasib stymuliuvannia operatsiinoi diialnosti mashynobudivnykh pidpryiemstv : avtoref. dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.04. Kyiv, 2015. 23 s.
Toniuk M. O. Franchaizynh yak osoblyva forma orhanizatsii ta funktsionuvannia biznesu v Ukraini. Ekonomika i suspilstvo. 2017. № 9. S. 687–689.
Sytnyk N. S., Popovych D. V. Rozvytok franchaizynhu v Ukraini yak skladnyk investytsiinoi polityky derzhavy. Biznesnavihator. 2018. Vyp. 1-2(44). S. 140–144.