ACADEMIC INTEGRITY AS PART OF THE INTERNAL QUALITY ASSURANCE SYSTEM: EXPERIENCE AND PROSPECTS

Authors

  • V. S. Soroka National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • A. V. Klimova National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • V. I. Korbutiak National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • S. V. Klimov National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • O. A. Lahodniuk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve2202222

Keywords:

academic integrity, higher education, e-learning services, higher education institution, institutional mechanisms, monitoring of education quality, independent evaluation, survey of applicants, educational environment, plagiarism, education quality system

Abstract

Ukraine’s gradual accession to the European Education Area requires a number of reforms, which have been actively implemented since 2014. The development of external and internal quality assurance systems involves the development of a culture of zero tolerance for manifestations of academic dishonesty. At the national level, there were the rules and  norms of academic integrity legislated to be observed by each participant of the educational process, as well as the types of violations of academic integrity and the responsibility for its violation were specified. Given the provision of higher academic autonomy to higher education institutions of Ukraine, the development of the system of academic integrity and of institutional mechanisms for establishing responsibility for its violation fosters  educational institutions to independently create a system and develop local documents that regulate their own policies in shaping values, traditions, norms and approaches to establishing responsibility. This article describes the experience in developing the policy of academic integrity of the National University of Water and Environmental Engineering, which is a participant in the project «Initiative of Academic Integrity and Quality of Education» and develops its own institutional model of building mechanisms for academic integrity by all participants. The model is based on a high image of learning through transparent assessment of academic achievement, ensuring unimpeded student – teacher communication, use of electronic services and anti-plagiarism systems in the educational process. The main challenges faced by the institution of higher education are studied, and the prospects for further development of academic integrity as one of the factors that shape the internal quality system of higher education are identified. 

Author Biographies

V. S. Soroka, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Agricultural Sciences (Ph.D.), Associate Professor

A. V. Klimova, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Ph.D

V. I. Korbutiak, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Engineering (Ph.D.), Associate Professor

S. V. Klimov, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Engineering (Ph.D.), Associate Professor

O. A. Lahodniuk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Engineering (Ph.D.), Associate Professor

References

Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики : Міжнарод. благод. фонд / за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ : Таксон, 2016. 234 с. URL: https://www.univer.kharkov.ua/images/redactor/news/2016-09-07/chesnist_osnova_rozvitk_Univers.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

До питання уникнення проблем і помилок у практиках забезпечення академічної доброчесності : лист М-ва освіти і науки України від 20 трав. 2020 р. № 1/9-263. Мво освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/do-pitannya-uniknennyaproblem-i-pomilok-u-praktikah-zabezpechennya-akademichnoyi-dobrochesnosti (дата звернення: 10.05.2022).

Квіт С. М. Академічна доброчесність як запорука суспільного здоров’я. Здоров’я і суспільні виміри в академічному просторі та поза ним : зб. матеріалів доп. учасн. Міжнар. конф., 6 жовт. 2017 р. Вінниця : Вінниц. нац. мед. ун-т ім. М. І. Пирогова, Нац. ун-т «Києво-Могилян. акад.», Маастрихтський унт., 2017. С. 2–3.

Моніторинг інтеграції української системи вищої освіти в Європейський простір вищої освіти та наукового дослідження: моніторинг. дослідж. : / за ред. Т. В. Фінікова, О. І. Шарова. Аналіт. Міжнарод. фонд дослідж. освіт. політики : звіт Міжнарод. благод. фонду. Київ : Таксон, 2014. 144 с. URL: http://kvit.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2015/01/Аналітичний-звіт.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти : вебсайт. URL: https://naqa.gov.ua/ (дата звернення: 10.06.2021).

Опитування. Національний університет водного господарства та природокористування : вебсайт. URL: https://nuwm.edu.ua/sp/opituvannja/ (дата звернення: 10.05.2022).

Про авторське право і суміжні права : Закон України від 23.12.1993 р. № 3792. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12 (дата звернення: 10.05.2022).

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 10.05.2022).

Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015 р. № 848. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19 (дата звернення: 10.05.2022).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145. Голос України. 2017. 27 вер. № 178–179.

Редді М., Джоунз В. Про соціальну модель плагіату. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти : вебсайт. URL: https://naqa.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/05/UKR_TOWARDS_A_SOCIAL_MODEL_OF_PLAGIARISM.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності : затверджено рішенням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 29 жовтня 2019 року. Нац. агентство із забезпечення якості вищої освіти. 2019. 19 с. URL: https://naqa.gov.ua/%d0%b0%d0%ba%d0%b0%d0%b4%d0%b5%d0%bc%d1%96%d1%87%d0%bd%d0%b0-%d0%b4%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%be%d1%87%d0%b5%d1%81%d0%bd%d1%96%d1%81%d1%82%d1%8c/ (дата звернення: 10.05.2022).

Сміт Г., Ріджвей Дж. Чому студенти списують (за їхніми словами та зі слів інших). Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти : вебсайт. URL: https://naqa.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/05/UKR_Why_students_cheat.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Київ : ТОВ «Поліграф плюс», 2015. 32 с.

Фініков Т. В., Терещук В. І. Розвиток систем внутрішнього забезпечення якості в українських закладах вищої освіти. Аналітичний звіт. Київ : Ваіте, 2020. 58 с. URL: http://www.edupolicy.org.ua/_dx/assets/images/Zvit2020-jakost.pdf (дата звернення: 10.05.2022).

Щодо рекомендацій з академічної доброчесності для закладів вищої освіти : лист М-ва освіти і науки України від 23 жов. 2018 р. № 1/9-650 / М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/yak-pidtrimatiakademichnu-dobrochesnist-v-universiteti-mon-rozrobilo-ta-nadislalo-na-zvorekomendaciyi-z-akademichnoyi-dobrochesnosti (дата звернення: 10.05.2022).

Сорока В., Лагоднюк О., Клімова А., Корбутяк В., Клімов С. Академічна доброчесність як елемент внутрішньої системи якості. Розбудова внутрішніх систем забезпечення якості в ЗВО України до 10-ї річниці затвердження «Програми заходів із забезпечення якості освіти в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка») : електрон. наук. зб. тез доп. Міжнар. наук.-прак. конф. (21–22 жовт. 2021 р.). К. : ВПЦ «Київський університет», 2021. С. 82–85.

Published

2022-06-24

Issue

Section

Статьи