SOCIAL CAPITAL IN THE CONTEXT OF SOCIAL RESPONSIBILITY OF ENTERPRISES
DOI:
https://doi.org/10.31713/ve2202114Keywords:
social capital, social responsibility, enterprise, interaction, social network, trust, social norms, values.Abstract
This article explores the possibilities of using social responsibility as atool for the formation of social capital of enterprises. The essence of thecategory «social capital», its main components (social networks, trust andreciprocity, common norms and values) are defined. Based on the analysis ofmodern concepts regarding the interpretation of the essence, structure andapproaches to the formation of social capital, its main characteristics aredetermined. Differences between individual and public networks with ratherstrong and rather weak connections are revealed. It is determined thatcorporate efforts to form and develop social capital belong to the sphere ofsocial responsibility of enterprises, as dialogue with stakeholders is one ofseven principles of social responsibility. Dialogue with stakeholdersinvolves providing information and explaining decisions, intentions andpriorities in the field of social responsibility. At the same time, such adialogue should take place on the basis of full information openness. Thetools of establishing interaction with key stakeholders of certain businessentities in Ukraine are analysed. It is proved that due to the principles of theconcept of social responsibility conditions are created for effectiveinteraction with both internal and external stakeholders, the establishmentof stable social relationships.References
Грицаєнко М. І. Сутність соціального капіталу та його особливості в аграрній сфері. Економіка АПК. 2018. № 1. С. 60–65.
Executive Report: Measuring and Valuing Social Capital. Network for business sustaiability. URL: https://www.nbs.net/articles/executive-report-measuring-and-valuing-social-capital (дата звернення: 10.04.2021).
Гриненко А. М., Кирилюк В. В. Соціальний капітал: сутність та генезис його трактування. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2017. № 2. С. 321–328.
Successful Organizations Run on Social Capital. Kanbanize. URL: https://kanbanize.com/blog/successful-organizations-run-on-socialcapital/ (дата звернення: 10.04.2021).
Acquaah M., Amoako-Gyampah K., Gray B., Nyathi N. Q. Measuring and Valuing Social Capital: A Systematic Review. Network for Business Sustainability South Africa. 2014. URL: https://static1.squarespace.com/static/5d5156083138fd000193c11a/t/5f2f7af40c19916a42632eb2/1596947240444/NBS-SA-Social-Capital-SR.pdf (дата звернення: 10.04.2021).
Guidance on social responsibility. ISO 26000. ISO. URL: https://iso26000.info/wp-content/uploads/2017/06/ISO-26000_2010_E_OBPpages.pdf (дата звернення: 10.04.2021).
Попадюк О. В., Лучик О. І. Принципи та механізм соціальної відповідальності в умовах стратегічного управління підприємством. Інфраструктура ринку. 2019. № 36. C. 235–246.
Соціальний звіт 2018–2019. Компанія Нібулон. URL: https://nibulon.com/uploads/files/site_tree/104/1105.pdf (дата звернення: 10.04.2021).
Звіт зі сталого розвитку 2020. Агропромхолдинг Астарта-Київ. URL: https://astartaholding.com/files/uploads/446e32f063f3788870df1cf9e8dbf48c.pdf (дата звернення: 10.04.2021).
Звіт зі сталого розвитку компанії «Делойт» в Україні 2019–2020. Компанія «Делойт в Україні». URL: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2021/deloitteukraine-sustainable-development-report.html (дата звернення: 10.04.2021).
Звіт з корпоративної соціальної відповідальності за 2017–2018 рр. SoftServe. URL: http://svb.ua/sites/default/files/softserve-social-responsibility-report-2017-2018-ua.pdf (дата звернення: 10.04.2021).