ASSESSING THE POTENTIAL COMPETITIVENESS OF FOREIGN MARKETS FOR HIGH-MARGIN DAIRY PRODUCTS

Authors

  • O. V. Popko National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

DOI:

https://doi.org/10.31713/ve4202215

Keywords:

level quantitative assessment of the potential attractiveness of sales markets for export, integral coefficient of potential attractiveness of importing countries, ranking of importing countries, high-margin dairy products.

Abstract

The article provides an analytical instrument for assessing the potential attractiveness of export markets for high-margin dairy products. The analytical instrumentarium for assessing the potential attractiveness of markets for export is based on the use of the taxonomy method. The benefits of this method are that it allows for a level-by-level quantitative assessment of the state of the region in the form of an integral indicator that combines the impact of all other indicators and involves the implementation of successive stages, including: identification of key criteria for determining the prospects of countries for the supply of high-margin dairy products, formation of a matrix of input indicators (population growth rate, GDP per capita, dairy imports, consumption of dairy products per capita), procedure for standardizing key factors for assessing the potential attractiveness of markets for export. The received estimates are easy to rank and interpret economically. The level of a country’s prospects will reflect the potential amount of dairy exports to that country. The quantitative assessment of the potential attractiveness of foreign markets made it possible to rank the importing countries and select the most promising ones, including: China, Japan, Indonesia, Bangladesh, Malaysia, the Philippines, Nigeria, India, and Vietnam.The proposed analytical toolkit allows for practical annual comprehensive monitoring of the prospects of potential markets for dairy exports, timely informed decisions on changing the export strategy and diversifying markets, and can be recommended for other food and processing industries.

Author Biography

O. V. Popko, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Doctor of Economics, Associate Professor

References

Молочная недостаточность : обзор украинского и мирового рынка молока : вебсайт. URL: https://latifundist.com/blog/read/2544-molochnaya-nedostatochnost-obzorukrainskogo-i-mirovogo-rynka-moloka (дата звернення: 21.05.2020).

Попко О. В. Аналіз стану та перспектив розвитку експортного потенціалу молочної промисловості України. Інноваційна економіка. 2018. Вип. 9–10[77]. С. 74–78.

Попко О. В. До питання споживчих тенденцій світового продовольчого ринку. Теорія та практика менеджменту безпеки : зб. тез доповідей Міжнар. наук.-практ. конф., 14 травня 2019 р. Луцьк, 2019. С. 7–9.

Попко О. В. До питання сучасних трендів свідомого споживання на ринку В2С. Сучасні тренди поведінки споживачів товарів і послуг : ІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 20–21 лютого 2020 р. Рівне : О. Зень,

С. 128–130.

Попко О. В. Ідентифікація проблем та прогнозування тенденцій розвитку молочного ринку України. Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості. 2020. Вип. 1(11). С. 68–79.

Попко О. В. Маркетингове дослідження світового ринку молочної продукції та місця України в ньому. Вісник економічної науки України. 2019. Вип. 1 (36). С. 106–112.

Попко О. В. Стратегічні імперативи маркетингової діяльності операторів молочного ринку України : монографія. Рівне : НУВГП, 2020. 252 с.

Попко О. В. Сучасні тренди в харчовій та переробній промисловості України. Менеджмент та маркетинг у складі сучасної економіки, науки, освіти, практики : матеріали VIІІ Міжнар. наук.-практ. дистанц. конф., 19 березня 2020 р. Харків, 2020. С. 351–353.

Попко О. В., Мальчик М. В. Сучасні тренди переробки сироватки операторами ринку молока та молочної продукції: світовий досвід. Маркетинг в Україні. Видання УАМ. Вип. № 1 (11). С. 10–19. (Google Scholar, Copernicus).

Попко О. В., Шпоняк А. Ю. Маркетингове дослідження експорту молока та молокопродуктів до міжнародних ринків збуту. Сучасні технології менеджменту : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 7 лист. 2018 р. Луцьк, 2018. С. 261–263.

Практичний довідник експортера молочної продукції. Ukraine Food : вебсайт. URL: https://ukrainefood.org/2018/06/praktychnyjdovidnyk-eksportera-molo (дата звернення: 14.07.2018).

Экспортеру в помощь: Спрос на молочные продукты в Китае продолжает расти : вебсайт. URL: https://www.dairynews.ru/news/eksporteru-v-pomoshch-spros-na-molochnyeprodukty-.html (дата звернення: 21.05.2020).

Investopedia. URL: https://www.investopedia.com (accessed: 21.05.2020).

Published

2022-12-23

Issue

Section

Статьи