ASSESSMENT OF THE TAX COMPONENT OF THE BUDGETARY POTENTIAL OF LOCAL FINANCE
Keywords:
local finances, tax potential, budget potential, local budget revenues.Abstract
An important place in the system of study of sustainable economic development of the region is an objective assessment of thecomponents of its budgetary potential. The process of assessing the budget potential consists of two parts: analytical and accounting. The analytical part of the estimation of the tax component of the budget potential is to study the structure and dynamics of revenues from taxes and levies to local budgets, and is a prerequisite for the calculation part of the assessment. The estimated part of the estimation of the tax component of the budget potential of local finance involves the calculation of indicators, which include: the coefficient of elasticity of tax revenues mobilized to local budgets; tax rate of local taxation; Herfindahl – Hirschman index for local taxation and the tax revenue concentration factor. The assessment of the tax component of the budgetary potential of local finance in Ukraine and the Rivne region shows that 85% of the tax component forms income taxes and, first of all, personal income tax and local taxes and fees. Positive factors that influence the increase in income from personal income tax are: an increase in the tax rate to 18%; increase of the minimum wage and corresponding growth of the wage fund; the trend of nominal GDP growth. Negative factors that reduce the level of tax component of the budget potential of local finance are: underselling taxpayers and tax evasion; enrollment of personal income tax to the corresponding local budget at the place of registration of a legal entity; reduction of the tax base due to the reduction of the general level of incomes of the working population and the deepening of poverty. The results of calculations of the above-mentioned factors indicate the need to reduce tax pressure on the real economy sector, while preserving opportunities for social tasks and the possibility of expanding fiscal policy instruments at the local and regional levels.References
Бюджетний моніторинг: Аналіз виконання бюджету за 2016 рік / [Зубенко В. В., Самчинська І. В., Рудик А. Ю. та ін.]; ІБСЕД, Проект «Зміцнення місцевої фінансової ініціативи (ЗМФІ-II) впровадження», USAID. – К., 2017. – 92 c.
Крупка М. І. Роль податку з доходів фізичних осіб у формуванні фінансових ресурсів України / М. І. Крупка, О. Т. Замасло // Становлення доктрини фінансової системи України : моногр. / за ред. С. І. Юрія, О. М. Десятнюк. – Тернопіль : Економічна думка, 2008. – 192 с.
Луніна І. О. Формування місцевих бюджетів на основі принципу еквівалентності : шлях до ефективної бюджетної системи / І. О. Луніна // Фінанси України. – 2010. –
№ 9. – С. 3–12.
Крисоватий А. І. Адміністрування податків в Україні : організація та напрямки трансформації : моногр. / А. І. Крисоватий, Т. Л. Томнюк. – Тернопіль : ВПЦ, «Економічна думка ТНЕУ», 2012. – 212 с.
Ярошенко Ф. О. Реформування податкової системи України в контексті прийняття податкового кодексу: коментарі до пропозицій Міністерства фінансів України / Ф. О. Ярошенко // Фінанси України. – 2010. – № 7. – С. 3−21.
Проць Н. В. Формування податкових надходжень місцевих бюджетів в контексті бюджетної децентралізації / Н. В. Проць // Фінансовий простір. – 2015. – № 1. – С. 221–227.
Власюк Н. І. Оцінювання фіскальної ефективності місцевого оподаткування / Н. І. Власюк // Науковий вісник НЛТУ України. – 2016. – Вип. 26.6. – С. 68–73.