EFFECTIVENESS OF REGIONAL BRANDING AS AN INDICATOR OF REGIONAL COMPETITIVENESS

Authors

  • H. Y. Mishchuk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Keywords:

branding, investment, regional brand, competitiveness, Anholt’s hexagon.

Abstract

This paper argues that regional branding is the significant indicator of regional competitiveness. Thus we analyse existing approaches to assessing the effectiveness of regional branding. An own approach to the estimation of the effectiveness of on-line branding is proposed, taking into account the influence of regional centres on the formation of the regional brand. It is also proposed to supplement the existing methods of branding estimation. In this way we use the Tobin index, modified for the regional level of research. It is substantiated that in order to comprehensive assessment of the regional branding effectiveness and its components, it is expedient to compare them in a competitive environment by the Anholt’s method. At last, we employ an approach to identify the branding improvement reserves based on indicators of quality of the regional business environment. Possibilities of estimation of gaps from leaders were demonstrated on the example of the Rivne region. 

Author Biography

H. Y. Mishchuk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Doctor of Economics, Professor

References

Стратегія сталого розвитку «Україна - 2020», схвалена Указом Президента України від 12.01.2015 р., № 5/2015. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/5/2015nreg=5%2F2015&find=1&text=%E1%F0%E5%ED%E4&x=0&y=0.

Біловодська О. А. Теоретико-методичні засади створення бренда міста / Біловодська О. А., Гайдабрус Н. В. // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2012. – № 1. – С. 35–43.

Колесницька Н. М. Територіальний брендинг: науково-методологічні підходи до визначення та формування / Колесницька Н. М. // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. – 2012. – Вип. 185. – С. 47–50. 4. Нагорняк Т. Л. Країна як бренд. Національний бренд «Україна» / Нагорняк Т. Л. // Стратегічні пріоритети. – 2008. – № 4. – С. 9.

Штельмашенко А. Д. Бренд держави: сутність та особливості формування / Штельмашенко А. Д. // Науковий вісник Академії муніципального управління. Серія: Управління. – 2013. – № 2. – С. 348–356.

Anholt-Gfk Nation Brands Index [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nation-brands.gfk.com/

Где в Украине жить хорошо. Рейтинг комфортности украинских городов [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://focus.ua/ratings/359647/

Офіційний сайт Головного управління статистики у Львівській області. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lv.ukrstat.gov.ua/

Офіційний сайт Головного управління статистики в Рівненській області [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rv.ukrstat.gov.ua/

Статистичний щорічник України за 2016 рік [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.

Рейтинг регіонального бізнес-середовища в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://competitiveness.icps.com.ua/

Issue

Section

Статьи