ENTERPRISE SALES ACTIVITIES: RESEARCH AND IMPROVEMENT

Authors

  • V. M. Kostrychenko National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • I. V. Kolіadych National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Keywords:

sales, sales activity, distribution channel, sales promotion, trading assortment.

Abstract

The essence of sales activity of the enterprise is disclosed, channels and factors of products sales and features of its stimulation are defined. The retrospective structural and dynamic analysis of the enterprise sales activity has shown that its main products are veterinary medicines, which are realized mainly through a two-level distribution channel. The trading assortment of the enterprise products is investigated and the most profitable products are detected by using the ABC-analysis. Marketing decisions for activation of marketing activities, as well as decisions on diversification of product sales channels are substantiated using the strategy "average quality at low price". The option of improvement of the enterprise assortment policy based on the introduction of a new type of products is proposed. The transport task which shows the optimal delivery plan by the direct channel of products sales from the manufacturer to the consumer is calculated to improve the enterprise sales activity. The solution of the quadratic programming task gave an opportunity to calculate the volume of additional output of the most popular enterprise products related to the opening of the branded store.

Author Biographies

V. M. Kostrychenko, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics, Associate Professor

I. V. Kolіadych, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Master

References

Бондаренко В. М. Основні напрямки вдосконалення збутової політики підприємств / В. М. Бондаренко, З. О. Тягунова // Торгівля, комерція, підприємництво. – 2015. – Вип. 18. – С. 47–50.

Ільченко Т. В. До питання маркетингового забезпечення планування збуту продукції підприємства / Т. В. Ільченко // Економіка та держава. – 2016. – № 4. – С. 57–60.

Ключник А. В. Збутова політика та її значення у розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємства / А. В. Ключник // Глобальні та національні проблеми економіки-2015. – № 4. – С. 414–419.

Планування маркетингу : навч. посіб. / О. А. Овєчкіна, Д. В. Солоха, К. В. Іванова, В. В. Морєва, О. В. Бєлякова, О. Б. Балакай. – 2-ге вид. перероб. та доп. – К. : Центр учбової літератури, 2013. – 352 с.

Issue

Section

Статьи