INTERACTING WITH STAKEHOLDERS: EXPERIENCE OF NATIONAL ENTERPRISES

Authors

  • О. O. Oliinyk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Keywords:

corporate social responsibility, dialogue, interaction, stakeholders, interested parties.

Abstract

The article examines the concept of "stakeholders" and approaches to itsinterpretation. The research reveals the stakeholders' definition, as well astheir classification. The author determines that the formation of the interactionwith stakeholders is a key feature of corporate social responsibility.Regular dialogue with stakeholders can facilitate better understanding oftheir expectations and enables using targeted approach to the corporatesocial responsibility development and implementation. This can help theparties involved to achieve their goals and to solve the issues that none ofthe parties can resolve on their own. The given research demonstrates theprinciples of partnership with stakeholders. The article analyses the interpretation of the stakeholder map concept essence and the formation of themap by the entities of Ukraine. The researcher also substantiates the necessityof establishing effective cooperation of national organizations withstakeholders basing on the social responsibility principles. Furthermore,the scholar proves that effective interaction with stakeholders is an effectivemanagement tool in the process of improving the performance of economicactivity and competitiveness of the organization.

Author Biography

О. O. Oliinyk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics, Senior Lecturer

References

Руководство по социальной ответственности : Международный стандарт ISO 26000 / Всеросийская организация качества [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf

Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach / R. E. Freeman. – Boston : Pitman, 1984. – 275 p.

Аммарі А. О. Класифікація стейкхолдерів на основі взаємних очікувань / А. О. Аммарі // Актуальні проблеми економіки. – 2012. – № 8 (134). – С. 150–155.

Бас Ю. В. Концепція зацікавлених сторін у системі корпоративної соціальної відповідальності / Ю. В. Бас // Наука і економіка. – 2013. – № 4 (32). – С. 115–120.

Стандарт верификации отчетов АА 1000. Институт социальной и этической отчетности [Электронный ресурс] / Всероссийская организация качества. – Режим доступа : http://www.ksovok.com/doc/aa1000s.doc

Потрашкова Л. В. Влияние партнерских отношений на потенциал предприятия / Л. В. Потрашкова // Механізм регулювання економіки. – 2008. – № 4, Т. 1. – С. 188–193.

Взаємодія з зацікавленими сторонами [Електронний ресурс] / ТОВ «Український Рітейл». – Режим доступу : https://brusnichka.com.ua/ua/o_kompanii/ustoychivoerazvitie/

vzaimodeystvie-s-zainteresovannymi-storonami.php

Агропромхолдинг «Астарта-Київ». Звіт зі сталого розвитку «До духовного – через земне». – 2015. – 24 с.

Взаємодія із зацікавленими сторонами [Електронний ресурс] / Група

компаній СКМ. – Режим доступу :

http://www.sustainability.scm.com.ua/uk/csr_areas/stakeholders/

Сталий розвиток. Зацікавлені сторони [Електронний ресурс] / Група компаній ПАТ «МИРОНІВСЬКИЙ ХЛІБОПРОДУКТ». – Режим доступу : http://www.mhp.com.ua/uk/responsibility/stalij-rozvitok

Взаємодія із зацікавленими сторонами [Електронний ресурс] / Холдинг «Elitist Alliance «GLOBE». – Режим доступу : http://www.heaglobe.com/stabilnijrozvitok/

napramki-dialnosti/vzaemodia-iz-zacikavlenimi-storonami

Олексів І. Б. Групи економічного впливу та методи узгодження їх інтересів в системі управління підприємством: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної

діяльності)» / І. Б. Олексів. – Львів, 2014. – 41 с.

Issue

Section

Статьи