POSSIBILITIES OF EVALUATION OF REGIONAL BRANDING EFFICIENCY

Authors

  • H. Y. Mishchuk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne
  • A. V. Demchuk National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Keywords:

brand, branding, expert evaluations, efficiency, regional branding.

Abstract

The possibilities of evaluation of regional branding are analyzed. On the basis of analysis of scientific publications in the field of regional branding efficiency, it has been proved that this topic attracts high scientific interest. At the same time, methods of evaluation of the territorial branding effectiveness are reduced mainly to expert assessments of the brand (not branding) or related indicators and concepts. At the same time, the methodical principles of branding assessment, and even more of its effectiveness, are not actually offered. Considering such inconsistencies, we use an example of the Rivne region to demonstrate the importance of taking into account the effectiveness of the actions on regional center branding. Finally, methodical principles for assessing the effectiveness of the region’s branding on the basis of expert assessments are developed.

Author Biographies

H. Y. Mishchuk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Doctor of Economics, Professor

A. V. Demchuk, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Senior Student

References

Біловодська О. А., Гайдабрус Н. В. Теоретико-методичні засади створення бренда міста. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 1. С. 35–43.

Бойко М. Методичні основи розрахунку показників ефективності брендингу в туризмі. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2010. № 2. С. 55–65.

Города и люди. Рейтинг комфортности украинских городов. Офіційний веб-сайт журналу «Фокус». URL:

https://focus.ua/ratings/377768/ (дата звернення: 15.11.2018).

Колесницька Н. М. Територіальний брендинг: науково-методологічні підходи до визначення та формування. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. 2012. Вип. 185. С. 47–50.

Міщук Г. Ю. Ефективність регіонального брендингу як індикатор конкурентоспроможності регіону. Вісник НУВГП. Економічні науки. 2017. Вип. 2 (78). С. 160–168. URL:

http://ep3.nuwm.edu.ua/11932/1/Ve7819%20%D0%B7%D0%B0%D1%85.pdf (дата звернення: 15.11.2018).

Нагорняк Т. Л. Країна як бренд. Національний бренд «Україна». Стратегічні пріоритети. 2008. № 4. С. 9.

Офіційний сайт Головного управління статистики у Львівській області. URL: http://lv.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 15.11.2018).

Офіційний сайт Головного управління статистики в Рівненській області. URL: http://www.rv.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 15.11.2018).

Файвішенко, Д. С. (2012). Оцінка ефективності брендингу: функціональний підхід. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 4. С. 136–142.

Nation Brands 2018. The annual report of the most valuable nation brands. URL: http://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_nation_brands_reports_2018.pdf (дата звернення: 15.11.2018).

Bilovodska O. A., Haidabrus N. V. Teoretyko-metodychni zasady stvorennia brenda mista. Marketynh i menedzhment innovatsii. 2012. № 1. S. 35–43.

Boiko M. Metodychni osnovy rozrakhunku pokaznykiv efektyvnosti

brendynhu v turyzmi. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. 2010. № 2. S. 55–65.

Horoda y liudy. Reitynh komfortnosty ukray-nskykh horodov. Ofitsiinyi veb-sait zhurnalu «Fokus». URL: https://focus.ua/ratings/377768/ (data zvernennia: 15.11.2018).

Kolesnytska N. M. Terytorialnyi brendynh: naukovo-metodolohichni

pidkhody do vyznachennia ta formuvannia. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. 2012. Vyp. 185. S. 47–50.

Mishchuk H. Yu. Efektyvnist rehionalnoho brendynhu yak indykator

konkurentospromozhnosti rehionu. Visnyk NUVHP. Ekonomichni nauky. 2017. Vyp. 2 (78). S. 160–168. URL:

http://ep3.nuwm.edu.ua/11932/1/Ve7819%20%D0%B7%D0%B0%D1%85.pdf (data zvernennia: 15.11.2018).

Nahorniak T. L. Kraina yak brend. Natsionalnyi brend «Ukraina». Stratehichni priorytety. 2008. № 4. S. 9.

Ofitsiinyi sait Holovnoho upravlinnia statystyky u Lvivskii oblasti. URL:

http://lv.ukrstat.gov.ua/ (data zvernennia: 15.11.2018).

Ofitsiinyi sait Holovnoho upravlinnia statystyky v Rivnenskii oblasti. URL: http://www.rv.ukrstat.gov.ua/ (data zvernennia: 15.11.2018).

Faivishenko, D. S. (2012). Otsinka efektyvnosti brendynhu: funktsionalnyi pidkhid. Marketynh i menedzhment innovatsii. 2012. № 4. S. 136–142.

Nation Brands 2018. The annual report of the most valuable nation brands. URL: http://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_nation_brands_reports_2018.pdf (data zvernennia: 15.11.2018).

Issue

Section

Статьи