MARKETING RESEARCH OF MILK AND DAIRY PRODUCTS EXPORT BY UKRAINIAN MARKET OPERATORS

Authors

  • O. V. Popko National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Keywords:

export strategy of Ukraine, dairy sector, dairy export, market operators.

Abstract

The Ukraine’s positions in the conditions of globalization are determined primarily by its ability and opportunity to create conditions for the constant capacity-building of national export. Its implementation depends on many objective sircumstances and subjective factors where effective interaction is carried out through engagement in international economic integration. The advantages export benefits compared to domestic sales include increased sales volumes, increased profitability, economies of scale, reduced volatility of key macroeconomic indicators, and improved image of market operators in dealing with counterparties. Access to foreign markets will allow not only to improve the image of domestic operators but also to ensure the economic well-being of the state. Nowadays, the domestic exports of milk and dairy products are experiencing a transitional period in their history. After the loss of traditional markets for milk and dairy products (the Russian Federation, the Crimea, temporarily uncontrolled territories), domestic market operators were faced with the issue of finding alternative markets. At the same time, the domestic market of milk and dairy products in Ukraine is characterized by low purchasing power of the population that does not allow increasing volumes of sales of finished dairy products within the country. This in turn spurs commodity producers to go out with their products to new markets, adapting the goods to the requirements and consumer preferences of the country to which delivery is planned. Therefore, within the framework of the implementation of the Export Strategy 2017-2021, the list of new promising markets was approved, that could replace the traditional export markets, access which is difficult due to the political situation. As the most promising regions for the export of milk and dairy products there are countries in Asia, Africa and the Middle East due to their fast-growing and relatively unpretentious demand. The fundamental factor of entering the external markets of food including dairy products is diversification of export markets of Ukraine, prevention of currency risks, reduction of negative influence of external factors. For further work with selected markets it is expedient to carry out an extended analysis, to determine the possibility and form of optimal presence of Ukraine in these markets, as well as to develop strategic programs for entering these markets. 

Author Biography

O. V. Popko, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Candidate of Economics (Ph.D.), Associate Professor

References

Аграрний 2017-й: рік приросту молочної галузі. URL:

http://agravery.com/uk/posts/show/agrarnij-2017-j-rik-rostu-molocnoigaluzi (дата звернення: 15.11.2018).

Вісник молочників – 2018. URL:

http://www.ukrmolprom.kiev.ua/ua/analitika/shchomisyachna-analitika. (дата звернення: 15.11.2018).

Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 15.11.2018).

Експортна стратегія України. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2410968-

eksportna-strategia-ukraini-mert-pocav-drugij-etap-rozrobki.html. (дата звернення: 15.11.2018).

Пропозиції до плану першочергових дій з розвитку промисловості України. URL:

https://www.uifuture.org/publications/news/22080-plan-po-razvitiupromyslennosti-ukrainy-doklad-uif-dla-minekonomiki-2017 (дата звернення: 15.11.2018).

Про схвалення Концепції Державної цільової програми розвитку аграрного сектору економіки на період до 2020 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1437-р// База даних «Законодавство України»/ВР України. URL:

https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248907971 (дата звернення: 15.11.2018).

Рамкова програма співробітництва для України на 2015-2019 роки. URL: http://www.fao.org/3/a-bp567o.pdf (дата звернення: 15.11.2018).

Стратегія розвитку аграрного сектору економіки на період до 2020 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. № 806-р. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL:

http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/806-2013-%D1%80. (дата звернення: 15.11.2018).

Ahrarnyi 2017-y: rik pryrostu molochnoi haluzi. URL:

http://agravery.com/uk/posts/show/agrarnij-2017-j-rik-rostu-molocnoigaluzi (data zvernennia: 15.11.2018).

Visnyk molochnykiv – 2018. URL:

http://www.ukrmolprom.kiev.ua/ua/analitika/shchomisyachna-analitika. (data zvernennia: 15.11.2018).

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL:

http://www.ukrstat.gov.ua/ (data zvernennia: 15.11.2018).

Eksportna stratehiia Ukrainy. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2410968-

eksportna-strategia-ukraini-mert-pocav-drugij-etap-rozrobki.html. (data

zver-nennia: 15.11.2018).

Propozytsii do planu pershocherhovykh dii z rozvytku promyslovosti Ukrainy. URL:

https://www.uifuture.org/publications/news/22080-plan-po-razvitiupromyslennosti-ukrainy-doklad-uif-dla-minekonomiki-2017 (data zvernennia: 15.11.2018).

Pro skhvalennia Kontseptsii Derzhavnoi tsilovoi prohramy rozvytku

ahrarnoho sektoru ekonomiky na period do 2020 roku : Rozporiadzhennia

Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 hrudnia 2015 r. № 1437-r// Baza

danykh «Zakonodavstvo Ukrainy»/VR Ukrainy. URL:

https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248907971 (data zvernennia: 15.11.2018).

Ramkova prohrama spivrobitnytstva dlia Ukrainy na 2015-2019 roky. URL: http://www.fao.org/3/a-bp567o.pdf (data zvernennia: 15.11.2018). 8. Stratehiia rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky na period do 2020 roku : Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17 zhovtnia 2013 r. № 806-r. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy» / VR Ukrainy. URL:

http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/806-2013-%D1%80. (data zvernennia: 15.11.2018).

Issue

Section

Статьи