INFORMATION SUPPORT OF MARKETING ACTIVITY OF THE ENTERPRISE IN THE VIEW OF REFLEXIVE APPROACH

Authors

  • I. O. Oplachko National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Keywords:

marketing activity, information support, reflexive influences, environment of management, stakeholders.

Abstract

The article reveals the essence and components of the information support of an enterprise´s marketing activities: information technology support, software support, information analysis. Among the information-analytical online systems needed by the company for the effective marketing activity, such facilities asInfostream corporate, Stikler, KonSi-Competitive Intelligence & Benchmarking are allotted. Their use allows the company to carry out qualitative competitive analysis, research of the client base and the market as a whole, continuous monitoring of information on the factors of the environment on the Internet. It elaborates on the model of information support of applying the reflexive impacts on key stakeholders of an enterprise, by using the IDEFO methodology. The methodology is acceptable for constructing information models of organization of reflective influences in the marketing activity of the enterprise, is low-cost, capable of providing a visual picture and ensuring the interrelation of all processes, functions, information flows, tools and structural divisions of the enterprise. The IDEFO standards allow us to unify the graphical description of business processes and present their interaction in dynamics. The article describes the following stages of applying the reflexive impacts on key stakeholders of the enterprise: selection of stakeholders to whom the company plans to administer reflexive impacts, determination of effective directions for the implementation of reflexive impacts, provision of the underlying rationale for the main tasks of implementing reflexive impacts, evaluation of the effectiveness of implementing reflexive impacts with regard to stakeholders. The information support of marketing activities at each of the above stages has been investigated. Proposals have been presented to improve the information support of the marketing activities of enterprises, in the view of the reflexive approach. The applying of the reflexive impacts along with high-quality information support will contribute to achieve the desired results of an enterprise´s performance and will strengthen its competitive position in the market, with just some minor financial expenses. 

Author Biography

I. O. Oplachko, National University of Water and Environmental Engineering, Rivne

Post-graduate Student

References

Денисенко М. П., Колос І. В. Інформаційне забезпечення ефективного управління підприємством. Економіка та держава. 2006. № 7. С. 19–24.

Лукан О. М. Економічна сутність маркетингової діяльності підприємства. Економічний простір. 2014. № 84. С. 172–180.

Мальчик М. В. Информационное обеспечение рефлексивного управления конкурентоспособностью промышленных предприятий в структурном моделировании бизнес-процессов маркетинга. Украина и Беларусь : ресурсы предпринимательства : монография / П. Ю. Храпко и др. ; под науч. ред. Л. Е. Совик. Пинск : ПолесГУ, 2017. С. 70–75.

Маслак О. І., Коробкова І. В. Інформаційне забезпечення процесу управління стратегічною стійкістю підприємства. Інвестиції :

практика та досвід. 2015. № 4. С. 23–25.

Морозова В. И., Врублевский К. Э. Моделирование бизнес-процессов с использованием методологии ARIS :

учебно-методическое пособие. М. : РУТ (МИИТ), 2017. 47 c.

Рефлексивні процеси в економіці: концепції, моделі, прикладні аспекти : монографія / Р. М. Лепа, Ю. Г. Лисенко, С. М. Шкарлет та ін. ; під ред. Р. М. Лепи. Донецьк : АПЕКС, 2012. Т. 1. 560 с.

Рогоза М. Є., Скляр А. А. Стратегічне управління підприємствами споживчої кооперації: економетрично-інформаційні системи і моделі : монографія. Полтава, РВВ ПУСКУ, 2009. 116 с.

Савчук А. М. Програмне забезпечення стратегічного маркетингу підприємств торгівлі. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. № 5. С. 145–148.

Стреблянська І. А. Інформаційне забезпечення реалізації технологій рефлексивного управління процесами планування на промисловому підприємстві. Ефективна економіка. 2012. № 6. URL:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1214. (дата звернення:

11.2018).

Юрчук Н. П. Методика формування інформаційного забезпечення інформаційної системи обліку оплати праці у аграрних підприємствах. Ефективна економіка. 2017. № 5. URL:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5578 (дата звернення:

11.2018).

Denysenko M. P., Kolos I. V. Informatsiine zabezpechennia efektyvnoho upravlinnia pidpryiemstvom. Ekonomika ta derzhava. 2006. № 7. S. 19–24.

Lukan O. M. Ekonomichna sutnist marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva. Ekonomichnyi prostir. 2014. № 84. S. 172–180.

Malchik M. V. Informatsionnoe obespechenie refleksivnoho upravleniia konkurentosposobnostiu promyshlennykh predpriiatii v strukturnom modelirovanii biznes-protsessov marketinha. Ukraina i Belarus : resursy predprinimatelstva : monohrafiia / P. Yu. Khrapko y dr. ; pod nauch. red. L. E. Sovik. Pinsk : Poles-HU, 2017. S. 70–75.

Maslak O. I., Korobkova I. V. Informatsiine zabezpechennia protsesu

upravlinnia stratehichnoiu stiikistiu pidpryiemstva. Investytsii : praktyka ta dosvid. 2015. № 4. S. 23–25.

Morozova V. I., Vrublevskii K. E. Modelirovanie biznes-protsessov s ispolzovaniem metodolohii ARIS : uchebnometodicheskoe

posobie. M. : RUT (MYYT), 2017. 47 c.

Refleksyvni protsesy v ekonomitsi: kontseptsii, modeli, prykladni aspekty : monohrafiia / R. M. Lepa, Yu. H. Lysenko, S. M. Shkarlet ta in. ; pid red. R. M. Lepy. Donetsk : APEKS, 2012. T. 1. 560 s.

Rohoza M. Ye., Skliar A. A. Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvamy spozhyvchoi kooperatsii: ekonometrychno-informatsiini systemy i modeli : monohrafiia. Poltava, RVV PUSKU, 2009. 116 s.

Savchuk A. M. Prohramne zabezpechennia stratehichnoho marketynhu pidpryiemstv torhivli. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 2014. № 5. S. 145–148.

Streblianska I. A. Informatsiine zabezpechennia realizatsii tekhnolohii

refleksyvnoho upravlinnia protsesamy planuvannia na promyslovomu

pidpryiemstvi. Efektyvna ekonomika. 2012. № 6. URL:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1214. (data zvernennia:

11.2018).

Yurchuk N. P. Metodyka formuvannia informatsiinoho zabezpechennia

informatsiinoi systemy obliku oplaty pratsi u ahrarnykh pidpryiemstvakh.

Efektyvna ekonomika. 2017. № 5. URL:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5578 (data zvernennia:

11.2018).

Issue

Section

Статьи